Auteur Alice Oseman
Vertaler Niels van Eekelen
Uitgeverij Best of YA
ISBN 9789000383344
Representatie Heel veel queer personages

Bestel het boek op Libris.nl

Ik vind het een beetje lastig om dit boek te recenseren. Aangezien het niet persé een verhaal is. Alhoewel, je zou het kunnen zien als een verhaal over de weg die Alice heeft afgelegd met deze reeks. Van diens eerste schetsen in 2013 tot aan de Netflix-serie in 2021. Ik zal dus gewoon wat dingen vertellen die ik leuk vond. En dat is een hoop. Oeh, dit boek was echt smullen.

Bommetje vol kleurillustraties. En dat is bijzonder want Alice maakt haars tekeningen meestal in zwartwit. Het was heerlijk om Charlie’s blauwe ogen van het papier te zien springen.

Een aantal van de minicomics zaten al achter in de Nederlandse heartstopper delen, in zwart-wit. Maar er zaten (voor mij) ook compleet nieuwe comics in! Daarnaast toont Alice allemaal thema-illustraties. Zo zien we de vriendenclub in halloween outfits, wintergarderobe, tijdens zomerse activiteiten en met pride. Ugh, de pride illustraties zijn zo ontzettend lief!!

Naast alle leuke bonuscontent zit er ook een quiz in. De ‘Ben je meer een Nick… of een Charlie?’ quiz. Ik ben een Charlie! Het ging een tijdje gelijk op maar uiteindelijk blijk ik toch echt meer een Charlie. En dat had ik ook wel verwacht. Want ik ben niet zon sportief buitenmens als Nick, haha!

En tenslotte, de personage profielen. Die vond ik misschien nog wel het allerleukst. Een stuk uitgebreider dan we tot nu toe hebben gezien. Met favoriete liedje, full page illustratie, dingen die ze leuk vinden en niet leuk. Ik kreeg gelijk allemaal ‘cosplay’ ideeën. En ik zet het tussen aanhalingstekens want echte cosplayers zijn veel getalenteerder dan ik. Ik hou het bij het niveau disneybouding. Dus in deze context: Heartstopper-bounding.

Als ik ooit sip ben of een opkikker nodig heb zal ik zeker door dit boek bladeren. Het is een explosie aan liefde, positiviteit en warmte. Comic Alice leidt je rond in de wereld die ze gecreëerd heeft. Die vertelt over de geschiedenis, het verloop en toont oude schetsen. Ook al is dit boek niet noodzakelijk voor de heartstopper verhaallijn, het is een ontzettend leuke toevoeging, ik had het niet willen missen!