Verguld - Marissa Meyer

Gepubliceerd op 20 november 2022 om 12:00

Ik wil het vervolg,NU!

Zoals jullie weten ben ik gek op sprookjes en hervertellingen. Ik heb dan ook het hele huis bij elkaar gegild toen ik hoorde dat Blossom Books dit boek zou uitgeven. Een repelsteeltje hervertelling van de sprookjes Queen, Marissa Meyer herself. En dan ook nog als special edition met goud op snee?! Ik kon mijn geluk niet op. En het verhaal heeft me niet teleurgesteld!

** Content warning: fade out seks scene, Serilda noemt miskramen en doodgeboren baby's als ze grafstenen van baby's en kleine kinderen ziet maar weidt verder niet over uit (p. 366, bovenste helft, kun je prima overslaan).

Titel Verguld
Serie Verguld #1
Auteur Marissa Meyer
Vertaler Sandra C. Hessels
Uitgeverij Blossom Books
ISBN 9789463493260
Representatie Non-binair bijpersonage, sapphic bijpersonages

Bestel het boek op Libris.nl

Wat begon als een leugentje om bestwil, eindigt in een ware nachtmerrie wanneer Serilda de duistere Erlkönig een van haar betoverende verhalen vertelt. Plotseling bevindt ze zich in een wereld waar geesten en demonen rondsluipen, en waar raven met holle ogen haar nauwlettend in de gaten houden. De koning beveelt Serilda om uit al het stro in de kerker van zijn kasteel goud te spinnen. Lukt dit niet, dan zal ze haar leugens met de dood moeten bekopen. Wanneer Serilda de hoop bijna heeft opgegeven, verschijnt er een mysterieuze jongen, wiens ziel gevangen zit in het kasteel. Hij belooft haar te helpen… tegen een prijs.

Zoals ik zei is dit boek een special edition. Goud glinsterende naked cover met goudfolie en goud op snee. En het boek telt 560 pagina's, behoorlijk wat! De prijs ligt dan ook hoger dan we gewend zijn van Blossom Books. Maar als ik het goed heb, komt er nog een 'nornale' hardcover als de special edition bijna op is. En die prijs ligt op €19,99 zoals we gewend zijn.

De opmaak vond ik trouwens ook prachtig. De maan speelt een redelijke rol in dit verhaal, en bij elk nieuw hoofdstuk stond een prachtige illustratie van manen. Ook als er een nieuwe maan aanbrak werd dat getoond met een prachtig artwork. Zo werd het boek in stukken verdeeld. En dat voelde fijn. Omdat het best een dikkerd is, kreeg ik daardoor het gevoel dat ik daadwerkelijk vordering maakte. Want het boek kwam redelijk traag op gang. Niet op een vervelende manier. Maar ik had denk ik wat eerder actie verwacht.

Voor ik aan het verhaal begon, vreesde ik voor een stockholm syndroom verhaallijn. Dat bleek gelukkig niet nodig. Geen liefde voor de man die haar gevangen houdt. Geen cliché wat dat betreft. Marissa heeft haar eigen draai gegeven aan het gecompliceerde relatie element uit repelsteeltje. Serilda ziet de plaaggeest van het kasteel namelijk wel zitten. En hij haar... Ze vraagt hem naar zijn naam. Hij zegt dat ze hem Gold mag noemen.

Serilda en Gold deden me steeds aan Jest en Cath denken. De hoofdpersonages uit Harteloos. Ik snap nog steeds niet waarom, het zijn echt heel andere verhalen. Maar hun chemie had dezelfde vibes, denk ik?

Fun fact: in de serie Once upon a time zit ook een repelsteeltje, en in de echte wereld noemt iedereen hem Gold. Misschien was het een bewuste referentie, misschien ook niet. Het is natuurlijk een logische naam voor iemand die goud kan spinnen. Maar ik werd er hoe dan ook blij van.

Gold wil zich netjes gedragen. Hij biedt dan ook zijn oprechte excuses aan voor een kus waar Serilda vooraf niet mee kon instemmen. Dat vond ik sowieso erg fijn in dit verhaal. Er werd (afgezien van dat voorval) duidelijk consent gevraagd en gegeven. En niet alleen met seksuele dingen. Ook vriendschappelijk. Niet iedereen zit er op te wachten dat iemand in je persoonlijke bubbel komt. Niet iedereen wil aangeraakt worden. Ik zie niet vaak dat er om consent wordt gevraagd in boeken. En in platonische situaties is het nóg zeldzamer. Ik werd hier dus helemaal blij van!

Ik denk dat verguld voor een iets ouder publiek is bedoeld dan de Lunar Chronicles. Ik kan me tenminste niet herinneren dat er op deze manier over o.a. seks werd gesproken. Er was zo veel respect voor Serilda, haar lijf en haar beslissingen. En Serilda had dat respect ook voor zichzelf. We love to see it!

"Lichamelijke genegenheid kon je niet afdwingen of van iemand eisen, maar het kwam op dat moment in haar op dat het misschien wel een geschenk was dat ze bereid was te geven. Niet als beloning of betaling. Niet als middel in een onderhandeling. Maar omdat ze het graag wilde."

De relatie tussen Gold en Serilda is mega complex, en ik ben benieuwd hoe dat zal ontwikkelen in het vervolg. Aan de ene kant is het gewoon lust en aantrekking. Maar op een dieper niveau vinden ze elkaar ook echt leuk. Klein probleempje, Serilda is afhankelijk van hem. Niet echt een gelijkwaardige relatie dus. Want als Serilda wil blijven leven, moet ze goud spinnen. En wie kan er wél goud spinnen? Juist ja, repelsteeltje, aka Gold. Alle klassieke elementen van repelsteeltje zaten in dit verhaal, maar Marissa heeft er echt haar eigen draai aan gegeven. Heer-lijk!! Het hele element met de geesten en de Erlkönig?! Zoo tof. Ik ben heel benieuwd hoe het allemaal af zal lopen. Ik heb zo mijn theorieën, maar ik mis nog stukjes informatie. Dus ik heb eigenlijk geen flauw idee... Nog even geduld, op 9 december verschijnt het tweede (en voor zover ik weet, laatste) deel van deze serie. Hoeveel nachtjes slapen nog??!

Ik hoopte dat dit geen stockholm syndroom verhaal zou worden... zoals in het repelsteeltje sprookje dat we allemaal kennen. Ik hoopt op een twist. Iets wat niet zo cliché is. En dat is precies wat Marissa Meyer me gegeven heeft. De chemie tussen Serilda en Gold is niet te weerstaan. Complex, makkelijk en onmogelijk tegelijk. En ik kan niet wachten om te zien hoe hun verhaal zal aflopen. Kan Serilda haar leugens voor blijven?