Sprookjesachtige sferen met een duister randje

Titel Robijnrood
Serie Edelsteen trilogie #1
Auteur Kerstin Gier
Vertaler Merel Leene
Uitgeverij Blossom books

Toen Blossombooks aankondigde een box set van Silber uit te geven kreeg ik de kriebels om Kerstin Gier haar andere serie te herlezen. De edelsteentrilogie. Eerst zou ik samen met een vriendin lezen maar dit is er niet van gekomen. Dan maar alleen. Het is zo'n twee jaar geleden dat ik de boeken las, dus wist ik de verhaallijn niet meer helemaal. Hoe vaak ik de serie ook lees, het blijft geweldig.

Aaah! Waarom is niemand in haar familie normaal?! Gek wordt de zestienjarige Gwen soms van haar strenge oma lady Arista, haar bemoeizuchtige tante Glenda en vooral haar arrogante nichtje Charlotte. Maar boven alles van de vele geheimen in haar eigenaardige familie…

Alles wordt anders als ze op een dag plotseling terechtkomt in het Londen van honderd jaar geleden. Wanneer ze gelukkig ook weer snel naar haar eigen tijd terugspringt, wordt duidelijk dat zijzelf het allergrootste geheim van de familie is. Gwendolyn komt terecht in een wereld van tijdreizen, prachtige kostuums, een geheim genootschap, een machtige graaf en vooral ook… de knappe Gideon. En ze komt erachter dat het niet handig is om dwars door alle eeuwen heen ook nog verliefd te worden…

Robijnrood is een boek vol geheimen en het gaat veel over familie. En wat voor familie. Tante Maddy krijgt fisioenen. Charlotte, Gwens nichtje, schijnt het tijdreisgen te hebben geërfd. Ze heeft haar hele leven speciale lessen gehad om haar te helpen tijdens het tijdreizen. Geschiedenis, politiek, dansen, pianoles, vechtsporten, ga maar door. Uiteindelijk blijkt dat Gwendolyn het gen heeft! Nooit is ze voorbereid op dit avontuur en ze tast volledig in het donker.

Iedereen binnen het genootschap (de wachters) doet geheimzinnig en wil Gwendolyn niks vertellen. Meneer George is gelukkig wel aardig. Maar ook hij kan weinig loslaten over de hele situatie. De enige waar Gwen zich veilig bij voelt is kleermaakster madame Rossini. Ze praat met een zwaar frans accent en dit vond ik helemaal geweldig haha. Ze heeft het altijd maar over authenticiteit en noemt Gwendolyn 'mijn swanen'alsje', zwanenhalsje dus. Omdat Gwen zo'n mooie slanke nek heeft. Perfect voor die jurken van vroeger met hoge kragen. Ze is een schat van een mens en een van mijn favoriet personages.

Het verhaal begint met een proloog. Je weet niet over wie het gaat. Maar dit stukje tekst is heel belangrijk in het verhaal. Aan het begin van het hoofdstuk staat telkens een stuk uit 'de analen'. Een boekwerk dat de wachters (het genootschap dus) door de eeuwen heen hebben gemaakt. Elke dag wordt er opgeschreven wat er die dag is gebeurd en hoe de tijdsprongen van de reizigers zijn gegaan. Een soort dagboek dus.

In de analalen staan waardevolle dingen die ons als lezers meer inzicht geven. Ik raad je aan om bepaalde pagina's te markeren met een stickynote. Je zult hier vaak naar terugbladeren! Achter in het boek staat een lijst met personages en waar deze zich bevinden. Verleden/heden. School/thuis/bij de wachters. Super handig dus. Het boek eindigt met een epiloog. Je leest weer een klein stukje over de personages die je ontmoet hebt in de proloog.

Een heerlijk boek vol geheimen en mysteries. Perfect voor als je net naar de burgklas gaat. Natuurlijk ook nogsteeds heel leuk als je ouder bent! Als je er in begint wil je snel door met het volgende deel. Dikke aanrader!

Klik hier voor de review van 'Saffierblauw', deel twee in de YA serie 'de edelsteentrilogie' van Kerstin Gier.

Klik hier voor de review van 'Smaragdgroen', deel drie in de YA serie 'de edelsteentrilogie' van Kerstin Gier.