Gepubliceerd op 19 november 2019 om 14:00

Titel Wij zijn gevlucht
Ondertitel Mijn reis en verhalen van andere jonge vrouwen die hun land ontvlucht zijn
Auteur Malala Yousafzai
Vertaler Marije Kok
Uitgeverij Kok boekencentrum

Een boek dat jullie niet van mij gewend zijn. Wij zijn gevlucht is een non-fictie boek. Iedereen kent Malala Yousafzai natuurlijk. Haar verhaal is bekend. Maar al die andere mensen die zijn gevlucht. Wat is hun verhaal? In dit boek worden de verhalen van verschillende jonge vrouwen verteld.

Grote dank aan kok boekencentrum voor het schenken van een recensie exemplaar.

‘Wij zijn gevlucht’ van Malala Yousafzai is een indringend boek met persoonlijke verhalen van vluchtelingen. Malala Yousafzai vertelt over haar eigen ervaringen als vluchteling, en deelt ze de verhalen van de moedige jonge vrouwen die ze tijdens haar reizen heeft ontmoet. Vrouwen die hun gemeenschap, hun familie, en hun thuis zijn kwijtgeraakt en een nieuw leven op moeten bouwen. Ze komen uit conflictgebieden als Colombia, Guatemala, Syrië, Jemen en Congo. Zo vertelt Ayida uit Myanmar haar verhaal, die moest vluchten vanwege het geweld tegen de Rohingya. Najla behoort tot de Yezidi-minderheid in Irak en werd gevangen genomen door IS, maar gelukkig wist ze te ontsnappen. Hoopvol, eerlijk en levensecht: dit boek geeft jonge vluchtelingen een stem. Met een voorwoord van balletdanseres en WarChild ambassadeur Michaela DePrince.

Ik heb een woord voor dit boek : eye-opening.

In het boek zijn tien (jonge) vrouwen aan het woord. Ze vertellen hun verhaal. Nouja, een klein stukje er van. Het eindigt als ze in een nieuw land zijn aangekomen, maar dan begint hun verhaal eigenlijk pas! Ik kwam er achter dat er veel meer vluchtelingen zijn dan ik doorhad. Er zijn in veel meer landen oorlog dan we op het nieuws zien. De verschrikkelijkste situaties zitten in de doofpot. Ik ben zó dankbaar dat ik in vrede leef.

Het eerste deel van het boek gaat over Malala. Ze legt uit waarom ze dit boek besloot te schrijven. Daarna vertellen de tien vrouwen één voor één hun verhaal. Aan het begin van elk verhaal vertelt Malala even kort hoe ze de vrouwen heeft ontmoet.

Hun verhalen zijn zo indrukwekkend. Eye-opening. Ondanks hun situatie zetten ze zich in voor vrouwenrechten, onderwijs en een betere leefomgeving. Heel inspirerend, maar het maakt me ook verdrietig. Het is tenslotte 2019 en zo veel mensen leven in verschrikkelijk omstandigheden. Dat benadrukt maar weer wat een voorrecht wij hebben. We hebben een huis met een bed en een eigen kamer. We hebben genoeg eten. Er komt schoon water uit de kraan. Er is elektriciteit. We kunnen naar school. We kunnen gewoon buitenspelen zonder bang te zijn voor losvliegende kogels. Wij zijn bevoorrecht.

En dan hoor je op het nieuws dat er meer opvangcentra moet komen voor vluchtelingen. En dat gemeenten zo'n centrum niet willen. Want vluchtelingen zouden gevaarlijk zijn en voor overlast zorgen. Ik word hier zo kwaad van...

Tegen al die mensen zeg ik: lees dit boek!

Een boek dat veel emoties losmaakt en me liet beseffen hoe goed we het hebben in Nederland. Een boek die iedereen zou moeten lezen!!