Is de filmwereld wel zo glamorous als het lijkt??

Titel Licht, camera, liefde
Serie De Valentines #1
Auteur Holly Smale
Vertaler Esther Ottens
Uitgeverij Gottmer

Ik heb onder een steen geleefd! Vorig jaar mei kwam het boek licht, camera, liefde van Holly Smale uit. En ik wist er niks van. Toen ik het boek ontdekte was ik dolenthousiast. Het klonk als een erg vermakelijk verhaal. Verstand op nul en lezen maar. Dus ik ben het boek gaan lezen en deel vandaag mijn ervaring met jullie!

De Valentines – Licht, camera, liefde is het eerste deel in de langverwachte nieuwe meidenserie van Holly Smale

Holly Smale is terug, en hoe! In deze gloednieuwe serie stelt ze de zusjes Valentine voor: Hope, Faith en Mercy. Als telgen uit een geslacht van vier generaties beroemde acteurs is de roem hun komen aanwaaien. Net als hun geld en hun schoonheid trouwens. Hope is de jongste van het stel. Ze hunkert naar het moment dat ze zestien wordt, want dan zal ze eindelijk het jetsetleven van haar zussen kunnen leiden. Maar eerst heeft ze haar zinnen gezet op de liefde – echte, allesoverdonderende liefde. Het lot lijkt haar gunstig gezind als ze in de metro van Londen haar droomjongen letterlijk tegen het lijft loopt. Maar ja, in het leven loopt niet altijd alles zoals in de film – zelfs niet als je Valentine heet.

Nieuwe meidenserie van de auteur van Geek Girl
Licht, camera, liefde is het eerste deel in deze nieuwe meidenserie van Holly Smale. Hilarisch en hartverwarmend, met een scherp randje.

Licht, camera, liefde vond ik een apart boek. Kon ik me identificeren met hoofdpersonage Hope? Nee. Vond ik haar erg naïef, kinderlijk en over de top? Ja.

Toch vond ik het verhaal heerlijk. Het boek voelde als zomer. Vrolijk, onbezorgd en lekker luchtig. Hope groeit op in een familie van filmsterren. Haar overgrootmoeder, grootmoeder en moeder zijn gigantische filmsterren! De Valentines. En haar vader is bekend filmregisseur. Hope kan niet wachten om net als haar broer Max en haar zussen Mercy en Faith in de filmwereld te duiken. Mooie kleren, vele feestjes, foto's in de krant, interviews en natuurlijk het acteerwerk. Maar de Valentines hebben een strikte regel. Onder de 16 moeten de kinderen een normaal leven lijden. Geen feestjes, geen paparazzi. De wereld weet niet eens wie Hope is! De setting en familie zorgde een beetje voor sferen als bij royalty. En jullie weten dat ik van boeken over royals hou!!

Naast de filmwereld kan Hope ook niet wachten op de liefde. Ze krijgt thuis les en komt bijna nooit de deur uit. Zo veel kansen op knappe jongens tegen het lijf te lopen heeft ze dus niet. Eigenlijk is ze behoorlijk eenzaam. Ze smacht naar aandacht, van wie dan ook. En dit maakt haar een makkelijke prooi. Ze komt een jongen tegen en is op slag verliefd. Tot over haar oren. Maar wat zijn zijn bedoelingen? Is hun liefde wel zo oprecht als ze denkt? Ze ziet alleen het goede en alle minder leuke dingen vergeet ze gewoon. Maar het leven is geen romantische film! Echte liefde is niet zoals in de film en daar komt Hope uiteindelijk ook achter.

Haar gezin ligt uiteen en ze weet niet waarom. Haar leven was toch altijd zo perfect?? Haar naam is Hope, wat hoop betekent. Ze maakt het haar missie om het gezin weer bij elkaar te brengen. Want zij brengt hoop, haar ouders hebben haar natuurlijk niet voor niets zo genoemd. Overtuigd van zichzelf pakt ze haar spullen en gaat ze naar haar vader in Amerika toe. Zij zal er wel voor zorgen dat alles weer goed komt.

Ze vertrouwd op haar horoscoop en vind de astrologie erg belangrijk. Vele hoofdstukken beginnen dan ook met haar horoscoop voor de dag. Een leuke toevoeging vond ik dat! Ook hier komt weer naïviteit kijken. Want als haar horoscoop het zegt dan is het zo, toch?

Ze denkt dat haar leven een film is. Dat ze overal maar kan knippen en dingen opnieuw doen. Ze ziet alles door een roze bril en wil de realiteit niet onder ogen komen. Het klonk mij allemaal een beetje extreem, zouden mensen echt zó naïef zijn?? Toch genoot ik er extreem van. De stukjes die Hope fantaseert worden in het boek ook echt weergegeven alsof het een filmscript is. Met een speciaal lettertype. Dit zorgde voor extra drama en zo bleef de realiteit en Hope's fantasie netjes gescheiden en hield de lezer goed overzicht.

Hope ontdekt dat je de wereld niet kan vormen naar je eigen wil of fantasie. Dingen zijn zoals ze zijn en soms moet je iets gewoon loslaten. Ze groeit enorm als persoon en dat is maar goed ook. Ik denk niet dat ze het ooit zou redden in de showbizz als ze zo naïef en kinderachtig bleef.

Ik heb van dit boek genoten en Holly Smale haar schrijfstijl is erg prettig. Ik vloog er door heen. Een boek vol persoonlijke groei, hartverwarmende familiebanden, en een levendige fantasie. Een leven in de spotlight is niet zo fantastisch als het misschien lijkt. Ik ben benieuwd hoe het verder gaat met de Valentines, vooral ook het verhaal van de andere familieleden en kijk dan ook uit naar deel 2 waarin we Hope haar zus, Faith volgen. Het boek verschijnt in juli 2020.

* Ik heb een recensie exemplaar van dit boek ontvangen. Dit beïnvloed mijn mening niet.