Recensie van Misschien is het anders, David Yoon - Best of YA | turnthepages.nl

Een own voices verhaal met een hoog geek gehalte

Titel Misschien is het anders
Auteur David Yoon
Vertaler Esther Ottens
Uitgeverij Van Goor / Best of YA

Het is vandaag 20 april, dag van de stem. En om deze dag te vieren zet ik vandaag een own voices boek in de spotlight! Want hoe belangrijk is het om je verhaal te kunnen vertellen. Ik heb meer inzicht gekregen en veel gelachen. Voor mij een geslaagd verhaal en ik hoop dat jij hem ook gaat lezen!

Een eigenzinnig, knap en romantisch coming-of-ageverhaal.

Voor lezers van Rainbow Rowell, Nicola Yoon, John Green, Becky Albertalli en Adam Silvera.

Frank Li is een Tussenpersoon – zijn zelfverzonnen term voor Koreaans-Amerikaanse kinderen die gevangen zitten tussen enerzijds de traditionele verwachtingen van hun ouders en anderzijds hun Amerikaanse omgeving. Zijn ouders hebben één regel wanneer het over relaties gaat: date een Koreaanse. Dat wordt moeilijk wanneer Frank verliefd wordt op de slimme, mooie, maar ook witte Brit.

Mede-Tussenpersoon Joy heeft hetzelfde probleem, dus ze sluiten een deal: ze doen alsof ze met elkaar daten om zo hun ouders om de tuin te leiden. Het lijkt een perfect plan, maar uiteindelijk leiden hun nepdates ertoe dat Frank zich afvraagt of hij de liefde – en zichzelf – ooit echt goed begrepen heeft.

'Misschien is het anders gaat over een jongen die doet alsof hij verliefd wordt om vervolgens echt verliefd te worden. Deze jongen is Koreaan-Amerikaans, net als ik.' David Yoon

Zoals ik al zei heb ik veel gelachen. David Yoon heeft een hele fijne schrijfstijl en ik vloog door het verhaal heen. Ik kon me niet identificeren met hoofdpersonage Frank maar dat maakte het verhaal niet minder leuk. Het werd er voor mij juist leuker van! Ik kreeg een kijkje in het brein van een ander. Ik zag een stukje van een andere cultuur.

Je hoort vaak dat Aziaten opleiding erg belangrijk vinden. De ouders hadden het vroeger niet zo breed en nu kunnen hun kinderen wél een goeie opleiding krijgen. Ik dacht dat dit allemaal wel een beetje mee zou vallen, dat het erg opgeblazen was allemaal. Maar in misschien is het anders kwam dit wél naar voren. Perfecte scores worden nagestreefd, Harvard is het doel. Dit verbaasde me niet. Maar toch was het bizar om te lezen. Dat ouders zo veel druk leggen.

En als ik zeg 'ouders' bedoel is natuurlijk niet álle Aziatische ouders. Ik wil mensen niet op één hoop gooien. Maar in de vriendenkring van Frank zijn ouders was die druk gebruikelijk.

Wat mij vooral enorm verbaasde was het racisme. Frank werd niet gediscrimineerd in dit verhaal. Maar zijn oúders waren vreselijk racistisch. Hier had ik nog nooit over na gedacht. Stom natuurlijk, want iedereen kan racistish zijn, ongeacht je eigen ras en afkomst. Maar toch als je aan racisme denkt, denk je snel aan een bevoorrecht wit persoon die iemand met een andere huidskleur discrimineert. Dit vond ik heel interessant. En toen begon ik na te denken over waar racisme vandaan komt. Vaak voelen mensen zich beter dan de persoon die ze discrimineren. Maar op basis waarvan? Ik kwam er niet uit en trok de overduidelijke conclusie dat racisme echt nergens op slaat!!!

Er komen dus best wat zwaardere onderwerpen aan bod. Racisme, druk van ouders, verwachtingen van de maatschappij. Toch voelde dit boek heel luchtig. Hoofdpersonage Frank is erg bijdehand en droog, daardoor schoot ik vaak in de lach! Yoon heeft veel humor aan dit boek toegevoegd. Veel nerd humor ook. En dat kon ik zeker waarderen. Zo spelen de personages vaak Dungeons & Dragons. Nou snap ik het spel niet en ken ik het niet, ik weet genoeg mensen die het wél spelen. En ik denk dat de mensen die bekend zijn met het spel er nog meer van zullen genieten.

Als je de flaptekst heb gelezen weet je dat fake-dating aan bod komt. Een enorme cliché natuurlijk. Maar David Yoon heeft er zijn eigen draai aan gegeven. Het voelde niet als een cliché! Misschien is het anders is evenveel een liefdesverhaal als een verhaal over jezelf vinden en bepalen wat jíj belangrijk vindt. Ik zou hier graag verder op in gaan maar dat kan ik niet doen in verband met spoilers.

Een prachtig verhaal waar ik wat van heb opgestoken. Het zette me tot nadenken en liet me lachen. En dat is wat bij betreft een topcombinatie. Ik kan alleen maar zeggen: ga dit boek lezen!!