Recensie van De beminde, Kiera Cass - Best of YA | turnthepages.nl

Een nieuw verhaal met dezelfde dromerige sfeer

Titel De beminde
Auteur Kiera Cass
Vertaler Hanneke van Soest
Uitgever Best of YA

Toen ik een tijdje terug de zomercatalogus van Best of YA bekeek kon ik mijn geluk niet op. Ze gingen het nieuwe boek van Kiera Cass uitgeven! Ik stuurde natuurlijk gelijk een mailtje dat ik het boek graag zou willen recenseren. Little did I know dat ik een leesexemplaar zou ontvangen! Ik voel me enorm vereerd. Als een van de eersten heb ik de beminde gelezen. En vandaag mag ik jullie er eindelijk over vertellen!

Het langverwachte nieuwe boek van Selection-auteur Kiera Cass

Met mooi vormgegeven kaart met quote in de eerste oplage!

Hollis Brite is opgegroeid in Keresken Castle, samen met de andere dochters van adel, in de hoop de aandacht van de toekomstige koning te trekken. De jonge koning Jameson van Coroa is eigenlijk nooit op zoek geweest naar een echtgenote, totdat hij Hollis ontmoet. Als Jameson haar de liefde verklaart, is Hollis dolblij. Maar terwijl hij haar het hof maakt, realiseert Hollis zich dat de eindeloze stroom cadeaus en aandacht gepaard gaan met torenhoge verwachtingen.
Met een bezoek van de koning van Isolte in het vooruitzicht, ziet Hollis een kans om aan Jameson – en zichzelf – te bewijzen dat ze een geschikte koningin is. Maar wanneer ze een vreemdeling ontmoet die recht in haar hart lijkt te kijken, vraagt Hollis zich af of een leven met Jameson in het paleis een droom is die uitkomt, of een nachtmerrie die nooit eindigt.

Allereerst. Dit is een nieuw boek, een nieuwe wereld en andere personages. Je kan dit boek dus heel goed lezen als je de selectie nog niet kent!

Voor in het boek zit een auteursbrief. Een hele grappige brief in typische Kiera Cass stijl. Als je haar op instagram volgt dan weet je wel wat voor humor je kan verwachten. In de auteursbrief vertelt ze dat het verhaal zich afspeelt in de zestiende eeuw. Een stukje belangrijke informatie! Want ik kon dit nergens anders terug vinden.

We lezen het boek vanuit hoofdpersonage Hollis en er is geen wisselend perspectief. De ik-vorm dus. Mijn favoriet! Het taalgebruik was makkelijk en de zinnen normaal. Geen langdradig gedoe of moeilijk woordgebruik. Ik had niet anders verwacht! De opbouw van het verhaal was ook netjes. Ik kon niet meer stoppen met lezen. En het einde zag ik totaal niet aankomen.

Het boek heeft de nurcode 285, geschikt voor 15 jaar en ouder. Maar ik denk dat je dit verhaal ook prima kan lezen als je dertien bent. Ik ben ook met de selectie begonnen op m'n twaalfde of dertiende. Kiera Cass haar boeken zijn zeker weten geschikt voor de wat jongere Young Adult lezers. De beminde is hier geen uitzondering op. Er zitten namelijk geen expliciete scenes in en er wordt niet gevloekt.

Man man man wat heb ik Kiera Cass gemist. Haar schrijfstijl is zo luchtig en dromerig. Is dit weer een zwijmel verhaal? Ja. Lijkt het op de selectie? Een beetje. Het heeft hetzelfde gevoel als de selectie. Bepaalde elementen komen terug. (Love triangle anyone??) Toch is het een compleet ander verhaal.

Ook hoofdpersonage Hollis is heel anders. Hollis is opgegroeid omringd door rijkdom. Ze houdt van het makkelijke leven en weet niet beter. Helaas kan ze nooit eens zelf een beslissing nemen. Haar ouders bepalen alles. Dit moet sus, dat moet zo. Kind die jurk kan echt niet, trek maar wat anders aan. Zit rechtop, hou je mond. Lief glimlachen!!! En ga zo maar door. Ik zou daar dus helemaal gek van worden!

Als Hollis de vreemdeling ontmoet, begint haar kijk op de wereld te verschuiven. Ze komt sterker in haar schoenen te staan, wil eigen keuzes maken. Ze staat zelfs op tegen haar ouders!

"Ik pakte haar bij de schouders beet en dwong haar me in de ogen te kijken. Met een rustige en vaste stem zei ik: 'Ik weet precies wie ik ben. En ik ben tevreden met mezelf.' Ik raakte haar wang aan. 'U bent mijn moeder. Ik wou dat u ook tevreden kon zijn met mij.'"

Dit vond ik een heerlijk ontwikkeling. Ik hou van een powervrouw die weet wat ze wil! Toch had dit van mij nog wel wat sterker gemogen.

Zoals ik al zei zit er weer een liefdesdriehoek in het verhaal. Is dit een spoiler? Nee zeker niet. Je kan het namelijk al wel op maken uit de flaptekst. Nou heb ik een hele belangrijke vraag. Zijn jullie #TeamJameson of #TeamSilas? Ik ben #TeamSilas, geen twijfel over mogelijk. Wauw wat ship ik die twee. Ze zijn zó leuk samen. Verder kan ik helaas niks verklappen in verband met spoilers. Maar stuur me zeker even een berichtje als je het boek uit hebt!!

En er komt een deel twee. De beminde is het eerste deel in een tweeluik. Ik ben heel benieuwd hoe het verder gaat met de personages. Ik hoop dat Hollis nog sterker en zelfstandiger wordt. Dat ze haar eigen kracht verder ontdekt. Ik kan niet wachten om verder te lezen!

De beminde is een luchtig zwijmel verhaal met plottwists. Een goeie balans tussen romantiek en actie. Liefde en zelfstandigheid. Het verhaal heeft hetzelfde gevoel als de selectie, toch zijn de personages heel anders. Het is absoluut geschreven door Kiera Cass, de schrijfstijl is net zo fantastisch en dromerig. Maar verwacht geen selectie 2.0. Ik denk dat de jongere Young Adult lezers het meest van dit boek zullen houden, maar ik raad iedereen dit verhaal aan!

* Van dit boek heb ik een leesexemplaar ontvangen. Dit beïnvloedt mijn mening niet.