Recensie van Supernerd, Emmy van Ruijven, ZonenMaan - dutch venture publishing | turnthepages.nl

Auteur Emmy van Ruijven
Uitgeverij Dutch Venture Publishing
Pagina's 262
Bindwijze Paperback
Prijs €16,95
ISBN 9789492585516

Al een hele tijd wist ik dat Emmy een boek wilde uitgeven. Ik wist alleen nog niet waar. Toen ik er achter kwam dat DVP het boek zou uitgeven heb ik gelijk een mailtje gestuurd. Helaas kon ik geen recensie exemplaar krijgen door logistieke problemen. Gelukkig was Emmy zo lief om me een exemplaar op te sturen. Bijna twee maand voor het boek uit kwam had ik hem al in huis! Maar ik mocht er nog niks over vertellen... En vandaag is het dan eindelijk zo ver. Ik mag van de daken schreeuwen waarom Supernerd zo heerlijk is!

Julian kijkt Rosie met een frons aan. Dan zucht hij diep. "Neem haar mee. Het is te gevaarlijk hier te blijven, want ze kunnen terugkomen.'

"Ho ho ho!' roep ik, een stapje achteruit zettend. "Ik ga nergens heen voordat jullie vertellen wíé er terug kan komen en hoé het komt dat mijn vriendin eruit zag alsof ze overgenomen was door een schaduwmonster!'

Een tel is het volledig stil. Tot Rosie me aankijkt en zegt: "Stephanie, je vriendin is bezeten door een demon.'

Wacht. Wát?!

Als een vis op het droge open en sluit ik mijn mond. Er komt geen geluid uit.

Steph doet niets liever dan tekenen, Dungeons & Dragons spelen met haar vrienden en fantaseren hoe het is om een superheld te zijn. Als ze tijdens een spelletjesavond opeens worden aangevallen, is het een mysterieuze jongen in een superheldenpak die hen er ongedeerd uit weet te halen. Bestaan superhelden dan echt?

Al snel raakt Steph verwikkeld in een strijd tegen een demonisch leger met de ambitie ieder mens over te nemen, een groep superhelden die haar wil rekruteren en een groeiende stapel huiswerk. Is het leven van een scholier wel te combineren met het redden van de wereld? En wat doe je als je toch minder moedig blijkt te zijn dan je had verwacht?

Het verhaal heet Supernerd. Nou moet ik eerlijk toegeven. Ik ben eigenlijk helemáál geen nerd!! Toch vond ik dit een super leuk verhaal.

Gelukkig heeft Emmy rekening gehouden met mensen als ik. Voor in het boek staat namelijk een korte uitleg over wat Dungeons&Dragons is en hoe het werkt. Deze uitleg was meer dan welkom. Ik wist dat het een bordspel/rollenspel was, of iets in die richting. En daar hield mijn kennis op. Gelukkig was er dus die uitleg, anders snapte ik de helft van het boek niet!

Oké, de uitleg hebben we gehad. Dan begint het verhaal echt. En hoe! Gelijk is het al super spannend en ben ik geïntrigeerd. Wie wat waar waarom?!! Gelijk riepen de gebeurtenissen vele vragen op die er voor zorgden dat ik door wilde lezen. Ik hou er van als een boek zo begint.

De flaptekst trekt al aandacht, en de proloog al helemaal. Als je dat eenmaal hebt gelezen kun je het boek niet meer wegleggen. En het knapste is dat Emmy de spanning wist vast te houden. Er zaten echt wel rustige momenten in het verhaal waar de lezer even op adem kan komen. Maar toch bleef mijn aandacht er volledig bij! Ik moest en zou weten hoe het afloopt.

Nou gaat het over superhelden, krachten en demonen. Maar er zit ook een groot element van persoonlijke groei in. Hoofdpersonage Stephanie woont voor het eerst op zichzelf. In een vreemde stad. Ze heeft een baantje in een spirituele winkel (met een super super toffe bazin!) En ze doet een opleiding waar haar ouders het niet mee eens zijn. Ze heeft het ontzettend naar haar zin in Den Bosch. Het is heerlijk om vrij te zijn. Je eigen ding te doen. Toch had ze graag gehad dat het thuisfront achter haar keuze stond en haar steunde. Gelukkig heeft ze een hele toffe beste vriend en een groep mensen om D&D mee te spelen!

Steph is niet de dunste en daar heeft ze het soms moeilijk mee. Iedereen heeft wel body issues. Wat ik erg fijn vond is dat Stephanie haar zorgen gewoon werden genoemd zonder taboes en dat deze werden genormaliseerd!

Nog een reden om niet te vaak naar huis te gaan.. haar moeder zeurt altijd over haar lichaam en gewicht. De relatie tussen Stephanie en haar moeder is moeizaam. En dan is die stiefpa er ook nog.. Als ze na een hectische week toch voor een weekendje naar huis gaat lopen de spanningen hoog op. Knallende ruzie met Tom, haar stiefvader. Na die ruzie hebben Stpehanie en haar moeder een openhartig gesprek en dit was een van mijn favoriete stukjes uit het boek!

Wat is het moeilijk om niet te spoileren. Maar ik wil toch even kort iets zeggen over de groep superhelden die Stephanie proberen te rekruteren. Stuk voor stuk levendige personages. Ieder had zijn of haar eigen sterke eigenschappen en valkuilen. Ik vond het fijn dat de personages zo goed uitgewerkt waren zonder voorspelbaar te zijn. Oké, dit klinkt allemaal heel vaag, sorry. Maar ik wil natuurlijk niks verklappen!

Als laatste wil ik het nog even over de vormgeving hebben. Het viel me op dat de bladzijdes wat dieper waren dan ik van een paperback gewend ben. Maar dat was eigenlijk wel prettig! Wat dit boek vooral zo fantastisch maakt zijn de tekeningen. Emmy stond er op dat haar boek tekeningen bevatte. Uiteraard maakte ze deze zelf. En wauw, zo mooi! Helemaal in de stijl die we kennen van zonenmaan. Love it!! Ook een leuke touch waren de hoofdstuk nummers. Deze stonden namelijk weergegeven als Dungeons&Dragons dobbelstenen!

Een heerlijk boek met goeduitgewerkte personages. De verhaallijn was logisch zonder voorspelbaar te zijn! Vanaf de eerste bladzijde was mijn aandacht getrokken en het liet me niet meer los. Ik vind het leuk dat veel locaties in het boek echt bestaan. Het is dat ik ver weg woon, anders zou ik een dagje Den Bosch doen om alle locaties bij langs te gaan! De zelfgemaakte tekeningen maakten het verhaal helemaal af! Ik ben fan van Emmy van Ruijven en ik ben benieuwd wat we in de toekomst nog van haar gaan zien! Misschien zelfs een vervolg op Supernerd?