Recensie van Tiny pretty things - Sona Charaipotra & Dhonielle Clayton | turnthepages.nl

Geheimen, intriges en walgelijke personages

Titel Tiny pretty things
Auteur Sona Charaipotra & Dhonielle Clayton
Vertaler Elsbeth Witt
Uitgeverij Blossom Books

Ballet heeft een speciaal plekje in mijn hart. Als een boek zich in de balletwereld afspeelt is mijn aandacht dus gelijk getrokken! Toen ik zag dat Blossom Books, tiny pretty things zou vertalen, was ik zeer benieuwd. Ik kende het boek helemaal niet. Maar toen ik het opzocht klonk het als een heerlijk verhaal. En netflix heeft een serie gemaakt van de boeken, deze verschijnt dit najaar al!

** TRIGGER WARNING: eetstoornis, afvallen, overgeven, pesten **

Dit najaar te zien op Netflix; dé perfecte mix tussen Pretty Little Liars en Black Swan! Gigi, Bette en June behoren tot de beste leerlingen van hun exclusieve balletschool in Manhattan.

De vrijgevochten Gigi is nieuw op school, en wil alleen maar dansen… maar dat zou weleens dodelijk voor haar kunnen zijn. Voor Bette lijkt alles in haar leven mee te zitten, maar het verlangen om haar talentvolle zus te overtreffen brengt een gevaarlijke kant van haar naar boven. En de perfectionistische June moét een hoofdrol zien te bemachtigen dit jaar, want anders maakt haar moeder voorgoed een einde aan haar dansdromen.

In een wereld waarin iedereen zowel je vriend als je vijand zou kunnen zijn, doen de drie meisjes er alles aan om de top te bereiken. Ook als ze daarvoor moeten liegen, opofferen, manipuleren en bedriegen.

Tiny pretty things was een heerlijk boek om te lezen. Ookal had ik een hekel aan de personages! En dat vind ik best bijzonder. Normaal gesproken wil ik op z'n minst één leuk personage. Het was dus een bijzondere leeservaring!

Gigi is nieuw op de elite balletschool in Manhatten. Ze komt uit Californië en is een hele andere mentaliteit gewend. In Californië steunde iedereen elkaar. Had ze echte vrienden. Maar in Manhatten was het ieder voor zich. Daarnaast heeft Gigi een geheim. Iets waar niemand achter mag komen.

Ik vond haar behoorlijk naïef. Ze is een zacht persoon die moet overleven in een harde wereld. De schoolleiding weet van haar geheim. En verder niemand. Van de drie meiden vond ik Gigi nog het leukst maar ook haar persoonlijkheid stond me niet aan.

Bette is ronduit een trut. Ja ze heeft het thuis niet makkelijk. Maar wauw wat is ze gemeen. Bette was de it-girl op school. Beste danseres met het knapste vriendje. Maar haar vriendje Alec is klaar met al die spelletjes. Hij ziet Gigi wel zitten en dat maakt Bette stikjaloers. Ze doet er alles aan om te zorgen dat Alec bij haar blijft. Om te zorgen dat Gigi weg gaat.

E-Jun is half-Koreaans half-Amerikaans en gaat door het leven als June. Haar grootste probleem is eten. Als jij een eetstoornis hebt of een lastige relatie met eten, dan moet je dit boek absoluut niet lezen!!

June wil dun zijn. Wil het perfecte lichaam. Is altijd bezig met calorieën en overgeven. Ze heeft allerlei trucs om de schoolzuster/diëtiste om de tuin te leiden. Er is een keiharde regel. Komt je gewicht onder een bepaald getal. Dan vlieg je er uit. Toch zitten er genoeg meisjes met ondergewicht op school. June moet en zal een hoofdrol krijgen. Ze moet haar plek op school bewijzen. Aan zichzelf maar vooral aan haar moeder. Haar moeder danste vroeger ook. Op dezelfde school. Maar ze is gestopt, praat er nooit meer over. En June weet niet waarom. Naast haar bewijsdrang is ze ook op zoek. Want wie is haar vader? Haar moeder wil het haar nier vertellen dus gaat ze zelf op onderzoek uit...

Het verhaal wordt verteld door alle drie de meiden. Een doorlopende lijn die we zien door drie paar ogen. Het is soms lastig te bepalen wat de werkelijkheid is en hoe het echt is gegaan. Elk meisje heeft haar eigen realiteit en wraak ideeën. Ik moest heel erg denken aan een ballrtserie op tv die ik vroeger keek. Dance Adademy. Het speelde zich af op een balletschool in Sydney. Toevallig zag ik dat het tegenwoordig weer op tv is! (Op zapp npo3). Alleen zijn de gebeurtenissen in het boek een stuk gruwelijker.

In de proloog lezen we over Cassie. Cassie is het nichtje van Alec en Bette's grootste vijand. Ze is ineens van school verdwenen en door het boek heen komen we er achter wat er is gebeurd. Nu ik het boek uit heb weet ik nog steeds niet precies wat er is gebeurd en wie het heeft gedaan. Ik hoop hier achter te komen in het tweede deel van de Spitzen-serie; Shiny broken pieces...

Een heerlijk verhaal over valse meiden die alles op alles zetten om de beste te zijn. Elk meisje heeft haar geheimen en problemen. Ik herkende me in niemand, ik irriteerde me aan alle drie. Toch heb ik intens genoten en zat ik op het puntje van mn stoel. Een goeie mix van spanning en drama. Ik kijk uit naar het vervolg!