Recensie van De naamloze koningin - Rebecca McLaughlin - Volt | turnthepages.nl

Krachtig en feministisch

Ondertitel Door het lot gekozen, door de straat gevormd
Vertaler Sandra Hessels
Uitgeverij Volt
Verschijningsdatum Juni 2020

Als ik ergens naar uit keek dan was het dit boek wel! Klassenverschil, royalty, krachtige vrouwen zijn allemaal favoriere elementen van mij. Dus als die samengevoegd worden is de kans heel erg groot dat ik het boek geweldig ga vinden. En geluksvogel die ik ben mocht ik het boek van Volt recenseren. Bedankt voor het exemplaar!

Iedereen verwachtte dat de dochter van de koning troonopvolgster zou zijn. Niemand had gedacht dat ík het werd.

Op zich ook wel logisch, want wie ben ik nou helemaal? Een Naamloze, iemand die hoort bij de laagste kaste in de maatschappij. Iemand die niet eens gemist zou worden als ze verdwijnt – zoals zo velen van ons de laatste tijd doen.

De kroontatoeage op mijn arm is echter onmiskenbaar. En die betekent dat ik de nieuwe koningin zal zijn. Ik zal moeten regeren in een paleis waarin de gangen gevaarlijker zijn dan de straat. Omringd door mensen die me liever dood zien, die me dwingen de troon af te staan, of anders... Maar wat gebeurt er met alle andere Naamlozen als ik hen hun zin geef?

Een royal fantasy met een dystopisch tintje, een wereld waarin zelfs je beste vrienden je verraden voor de juiste prijs.

Allereerst wil ik even mededelen dat ik van dit boek hou! Zoals ik al zei bevat het veel van mijn favoriete elementen. Toch heb ik wel want puntjes...

Het verhaal gaat over een naamloos meisje van een jaar of 17. Ze is opgegroeid op staat en noemt zichzelf Coin. Ik vond haar een interessant personage. Ze is nogal vurig! Eerst is ze vooral boos, bang en verward. Hoe kan zij nou tot koningin zijn benoemd?! Heeft ze dan toch een naam? Coin vraagt zich af of ze toch familie heeft. Want de enige manier waarop de kroontatoeage kan worden doorgegeven is bij het noemen van diens naam. Familie speelde een grote rol in het verhaal. Maar ook de vraag wat is familie? Is het je bloedlijn of zijn het de mensen die om je geven. Een mooi iets om over na te denken.

Ik merkte een duidelijke link naar onze eigen maatschappij. Een groep mensen met minder rechten. Mensen die gediscrimineerd worden. En het niet kunnen ontsnappen aan/uit de klasse waarin je bent opgegroeid. Zo veel vooroordelen. Om iemands afkomst denken dat de persoon niet slim is of nooit een goeie toekomst kan hebben. Het zette me wel even  aan het denken. Hoeveel van die vooroodelen zijn doorgeseipeld in mijn denkpatroon?

Wat me vooral opviel was dat de edelraad (belangrijke families en advies raad van de regent) een goeie mix van gender en leeftijd had. Heerlijk!! Eens geen raad van allemaal mannen tussen de 40 en 60

'Dingen overkomen ons,' zeg ik. 'Dingen die we niet in de hand hebben, dingen die we niet willen. Maar we zijn meer dan wat ons overkomt.'

Als Coin naar het paleis gaat groeit als persoon en personage. Ze wordt sterker en stijdlustig. Ze wil een verschil maken en vechten voor gelijkheid. Helaas vond ik de andere personages een beetje vlak. Ze hadden wel wat diepgang maar wat mij betreft hadden ze nog wat beter uitgewerkt kunnen worden. Gelukkig maakte de dosis vrouwenpower en feminisme een hoop goed.

Rebecca Mclaughlin heeft een fijne schrijstijl. Maar de spanningsboog was vreemd. Het begin van het verhaal vond ik erg sterk. Ik was gelijk nieuwsgierig en wilde doorlezen. Helaas ervoer ik in het middenstuk een dip. Ik kon het boek makkelijk wegleggen en verloor mijn interesse een beetje. Toch wilde ik weten hoe het af zou lopen dus las ik door. Het einde was alleen niet wat ik had gehoopt. Het voelde incompleet, dus wie weet komt er nog een vervolg?

Een fantasy verhaal met een goeie dosis feminisme. Een vrouw die strijd voor gelijkheid. Vriendschap, familie en royalty staan centraal. Ik heb enorm genoten en ik hoop dat er een vervolg komt! Ik hou van Coin en weet zeker dat jij dat ook zult doen.