Recensie van De goddelozen (de genadigen #2), Margaret Owen - Blossom Books | turnthepages.nl

Een krachtig vervolg

Serie De genadigen #2
Vertaler Tine Poesen
Uitgeverij Blossom Books
Verschijningsdatum Juli 2020

Zoals jullie weten heb ik enorm genoten van 'de genadigenlees hier mijn recensie. Ik was heel benieuwd hoe het verder zou gaan met Fie en haar kraaien. En ik kan je vertellen, ik ben blij verrast met de wending van het verhaal. Dit boek is ijzersterk en erg vermakelijk!

Als leider van de Kraaien weet Fie inmiddels dat mensen met koninklijk bloed niet te vertrouwen zijn. Toch hoopt ze dat prins Jasimir zich aan zijn belofte houdt en dat hij haar groep zal beschermen wanneer het zijn beurt is om Sabor te regeren. Maar dan kondigt zwarte rook de plotselinge dood van koning Surimir aan en begint zijn meedogenloze echtgenote Rhusana haar jacht op de troon.

Geen enkele Kraai zal veilig zijn als Rhusana de troon bestijgt, dus Fie moet in actie komen. Maar als de koningin de rest van de bevolking ervan overtuigt dat de Kraaien schuldig zijn aan de dood van koning Surimir, zijn ze genoodzaakt om onder te duiken. Wanhopig zoekt Fie naar een manier om haar Kraaien van de ondergang te redden. Wat moet ze beginnen tegen de machtige koningin en haar alsmaar groeiende leger? Ze rekent op de hulp van prins Jasimir, maar is dat genoeg?

Net als bij de genadigen moest ik flink in het verhaal komen. Het begin is vrij traag en stroef. Ook moest ik weer enorm wennen aan de schrijfstijl. Margaret Owen schrijf heel 'vol'. Ze gebruikt veel woorden om haar punt te maken. Ook worden er veel dingen omschreven. En dat zal niet voor iedereen weggelegd zijn. Maar ik vraag je om dit boek eens kans te geven. Het plot zit namelijk héél goed in elkaar!

Fie is baas van haar troep kraaien. Met die leidende taak komt een hoop verantwoordelijkheid. En je ziet Fie veranderen. Ze groeit als persoon. Staat op voor haar mensen. Vecht voor het juiste. Wauw, Fie is een badass. Heer-lijk!

Na het lezen van de genadigen vroeg ik me af hoeveel een tweede deel zou toevoegen. Het boek eindigde niet met een cliffhanger en het voelde best af. Ik was bang dat een vervolg het zou verpesten. Maar ik had er niet verder naast kunnen zitten!! Dit vervolg maakt het eerste boek juist nog veel beter!

Het plot zit kei en keigoed in elkaar. Er zaten flink wat plottwists in. Maar het waren goeie twists. Het was verrassend, onverwacht maar niet in de zin van "dit komt uit het niets, huh ik snap het niet, waarommm dan?!!" Na de nieuwe wending klikten er dingen. Ik kon terugberedeneren. Ik zag dat er eerder in het boek (soms zelfs in het eerste deel) hints waren gegeven. Hints die ik niet had opgemerkt maar die er voor zorgden dat de plottwists natuurlijk aanvoelden. Het is voor het eerst in tijden dat ik oprecht blij werd van zo'n wending. Ik voelde me niet dom of onozel. Twijfelde niet aan mezelf. It all made sense.

En zo zijn plottwists ook bedoeld. Een nieuwe wending die eerdere dingen verklaart. Structureel gezien zit dit boek gewoon heel goed in elkaar en dat was fijn. Als er een nieuwe wending was werd ik alleen maar aangespoord om door te lezen. Ik wilde meer ontdekken. Meer stukjes van de puzzel krijgen. Ik wilde doorlezen en kon het boek amper neerleggen. En dat heb ik niet zo snel met een fantasy!

Een structureel gezien ijzersterk boek. De schrijfstijl is niet voor iedereen weggelegd maar ik vond het heerlijk. Het is jammer dat het begin zo moeizaam was, want verder heeft het verhaal alles waar ik van hou. Een kastensysteem, diverse personages, een badass vrouwelijk hoofdpersonage, actie, liefde en een vleugje magie. De vriendschappen zijn hartverwarmend en je leeft enorm met de personages mee. Ik vraag je om dit boek een kans te geven. Het begin is stroef maar lees alsjeblieft door, het is het zó waard!!