Recensie van Feniksbloed (infinity son #1) - Adam Silvera | turnthepages.nl

Een originele en toegankelijke fantasy

Serie Infinity son #1
Vertaler Lies Lavrijsen, Tine Poesen
Uitgeverij Clavis uitgeverij
Verschijningsdatum Juni 2020

Het heeft lang geduurd voor ik de boeken van Adam Silvera heb gelezen. Ik was een beetje huiverig. Waarom zou ik een boek lezen met een verdrietig einde?? I'm a sucker for a happy ending. Maar toen ik 'op het einde gaan ze allebei dood' eenmaal had gelezen, was ik verkocht. De schrijfstijl is helemaal mijn ding en de onderwerpen gaven me stof om over na te denken. Kortom, ik ben fan! Daarom was ik erg benieuwd naar Adams eerste fantasy verhaal. Totaal anders dan zijn eerdere boeken. Gelukkig werd het boek vertaald naar het nederlands. Bedankt Clavis voor het opsturen van een exemplaar!

De eerste fantasyroman van bestellerauteur Adam Silvera is een razendsnel avontuur vol plotwendingen en atypische personages, rond twee broers die voor elkaar door het vuur gaan. Voor young adults.

De New Yorkse tweelingsbroers Brighton en Emil verafgoden de Spreukwachters, mensen die geboren worden met speciale krachten en strijden tegen iedereen die de magische wereld bedreigt. Brighton zou er alles voor even om zelf mee te strijden, maar probeert in afwachting beroemd te worden met zijn eigen YouTube-kanaal. En dan blijkt dat uitgerekend zijn broer en beste vriend Emil uitverkoren is. Maar Emil zit echt niet op een leven in de spotlights te wachten...

Ik heb hele gemixte reacties gehoord. De een vond het te veel fantasy, de ander te weinig. De een wilde meer actie, de ander juist minder. Etc.  Gelukkig heb ik alle spoilers online kunnen vermijden en dus de ultieme leeservaring gehad. Ik had geen flauw idee wat me te wachten stond.

Zoals jullie wel weten lees ik het liefst contemporary boeken en verhalen die character driven zijn. Als een fantasy verhaal te veel over de wereld gaat heb ik daar meestal moeite mee. Gelukkig voelde Infinity son als thuiskomen. Het las als een trein door de wisselende perspectieven en de plottwists. De schrijfstijl was zo vertrouwd en zo Adam! Het speelt zich af in een alternatief Amerika. De plaatsnamen waren gelijk en dat scheelde al een stuk voor mij. Qua geografie geen nieuw land om te leren, maar de magie en wezens zijn natuurlijk wel heel anders. Feniksen, hallo?!! Zo vet! Ik had graag méér gelezen over deze magische wezens. Maar ik heb gehoord dat het tweede deel in de serie meer wordt ingegaan op de feniksen, de verschillende soorten, hun krachten, etc. Dus daar kijk ik in ieder geval naar uit!

Het verhaal wordt vanuit meerdere perspectieven verteld en dit voelde eigenlijk heel natuurlijk. Het liep mooi in elkaar door en was niet verwarrend. Het was leuk om de groeiende vriendschappen door de ogen van meerdere personen te zien. En I loveee de relaties en vriendschappen in dit boek. Ik hoop dat die in deel twee verder worden uitgediept. Dit eerste deel voelde echt als een kennismaking, een begin. Ik ben benieuwd hoe de personages en relaties zich verder gaan ontwikkelen! Ook hoop ik meer over Maribelle te lezen. Ze intrigeerde me en ik ben benieuwd wat er in haar omgaat.

Daarnaast was de diversiteit in personages heel fijn. Ik herkende me niet in een specifiek personage maar wel in eigenschappen van mensen. Of de lasten die ze meedragen, dingen uit hun verleden. Ik denk dat iedereen zich wel in iets kan herkennen. Ook fijn vond ik dat er geen harde labels werden gebruikt. Meisje heeft een vriendin. Cool, prima. Gewoon een constatering. No big deal. Geen ooh in dat en dat jaar wist ze dat ze op meiden viel blablabla. Het voelde allemaal heel normaal. Adam heeft een wereld gecreëerd waarin mensen zichzelf kunnen zijn en niet veroordeeld worden op basis van hun geaardheid of gender.

(Het boek bevat ook een non-binair personage, yay! Er werden de onzijdige voornaamwoorden hen en hun gebruikt. Dat was even wennen maar het kan prima. Ik hoop dat er in de toekomst meer boeken in het nederlands worden uitgegeven met non-binaire personages!)

Maar in dit alternatieve Amerika is er ook  een minderheidsgroep die gediscrimineerd wordt: de sterrelingen. De situatie doet weer denken aan onze eigen wereld en dit vind ik altijd fijn. Overlap en terugkoppeling naar problemen in onze eigen maatschappij zorgt weer voor toegankelijkheid.

Feniksbloed is een toegankelijke fantasy door de setting in een alternatief Amerika. Bekende plaatsnamen maar met feniksen en magische krachten. Zó vet! Met diverse personages, relaties en persoonlijke struggles is er voor elke lezer wel iets herkenbaar. Het plot zit goed in elkaar, er is genoeg spanning en een perfecte balans tussen worldbuilding en personages. Ik ben fan en hoop dat Clavis de vervolgdelen ook gaat uitgeven!!