Gepubliceerd op 27 november 2020 om 09:00
Recensie van Shine - Jessica Jung  best of ya | turnthepages.nl

Meten met twee maten is niet oké

Vertaler Claudia Witteveen
Uitgeverij Best of YA
Verschijningsdatum Oktober 2020

Ik wist wel een beetje wat k-pop was. Maar meer ook niet. Ik luister de muziek niet en had geen flauw idee hoe de bizz in elkaar stak. Toen Best of YA aangaf op zoek te zijn naar een aantal recensenten bood ik me aan. Ik was best benieuwd! En wat heb ik genoten want wauw wat een heerlijk verhaal was dit zeg.

Wat zou jij opgeven om je dromen waar te maken? Voor de zeventienjarige Koreaans-Amerikaanse Rachel Kim is het antwoord op die vraag: bijna alles. Zes jaar geleden werd ze gerekruteerd door een van de grootste K-poplabels van Seoel, dat een aantal van 's werelds populairste sterren heeft voortgebracht. De regels zijn simpel: train 24/7. Wees perfect. Date niet. Makkelijk toch?

Helaas niet. Rachel begint zich af te vragen of ze wel sterk genoeg is om door te kunnen breken en niet gebroken zal worden door een industrie die erop gericht is om mooie meisjes te controleren en te commercialiseren. Vooral wanneer ze gevoelens krijgt voor K-popster Jason Lee. Hij is niet alleen charmant, sexy en belachelijk getalenteerd. Hij is ook de eerste die echt begrijpt hoe graag ze een ster wil worden.

Jessica Jung neemt je mee in de luxe, hypergekleurde en bizarre wereld van K-pop, waar de inzet hoog is en voor één meisje de prijs van succes – en liefde – misschien nog wel hoger is.

First of all. Ik ben zó blij dat ik geen k-pop ster of trainee ben. Blugh ik zou dat dus écht niet leuk vinden. Maar toch was dit boek super vermakelijk.

Door de vlotte schrijfstijl vloog ik door het boek heen. Een ideaal verhaal voor als je in een slump dreigt te raken. Het was fluffy, romantisch maar had ook een serieuze kant.

De k-pop industrie is namelijk niet voor watjes. Wow wat worden de trainees gepusht. En dan voornamelijk de meiden. Hun lichamen moeten perfect zijn. Ze mogen niet zweten want dat is onprofessioneel (hoe dan?!!). De trainingen zijn loeizwaar en het eten minimaal. Super ongezond natuurlijk. En daaroverheen komt het meidenvenijn (bijvoorbeeld tussen Rachel en Mina. Ik hoop in deel twee meer over Mina te lezen want ik vond haar een interessant personage). Iedereen wil debuteren. Al die meisjes willen exact hetzelfde. Een ster worden. Maar alleen een handjevol zal hun dromen daadwerkelijk kunnen waarmaken. En niet alleen omdat ze keihard werken. Ze moeten in de smaak vallen bij de bazen...

En de bazen zijn STRENG. Pfoeeeh.. Rachel is een lievelingetje en ze doet er alles aan om dit jaar te kunnen debuteren. En dan ontmoet ze Jason. Een typische meet cute situatie. En de twee worden natúúrlijk verliefd. Harstikke cliché natuurlijk, maar het paste perfect bij het verhaal. De gevoelens en hun relatie hadden van mij nog wel meer uitgediept kunnen worden, het voelde een beetje oppervlakkig. Niet dat ik me daar mega aan stoorde. Maar ik hoop op iets meer diepgang in deel twee.

Het hele verhaal is super super dramatisch, en daar moet je maar van houden. Ik vond het in ieder geval heerlijk. Maar ik was blij dat er ook een serieus stuk in zat. Namelijk de ongelijkheid tussen jongens en meiden. De jongens kunnen overal mee wegkomen en de meiden krijgen flinke straffen bij het minste of geringste. De hele industrie is behoorlijk duister en dat terwijl het allemaal zo happy, energiek en positief lijkt. Eerst vroeg ik me af of het niet een beetje té dramatisch was allemaal. Maar de auteur is zelf ex k-pop ster dus ze weet waar ze het over heeft. En ik heb met een aantal k-pop fans gesproken en die zeiden ook dat de industrie eigenlijk behoorlijk duister is. Het is dus goed dat verhalen als deze naar buiten komen! Ik ben in ieder geval blij dat ik geen k-pop ster ben en na het lezen van dit verhaal zou ik het al helemáál niet willen zijn.

Een juicy, dramatisch verhaal met een duister randje. Het verhaal was super toegankelijk en ik heb meer geleerd over de koreaanse cultuur en de k-pop industrie. Meten met twee maten is absoluut niet oké en streven naar perfectie niet gezond. De manier waarop de trainees worden behandeld is bizar en oneerlijk. En ondanks dat ik me op geen enkel vlak herkende in Rachel heb ik enorm genoten en kijk ik uit naar het vervolg!