Gepubliceerd op 6 december 2020 om 09:00
Recensie van Elle & Darcy -Alexandria Bellefleur | turnthepages.nl

Fake-dating en opposites attract

Vertaler Femke de Moor
Uitgeverij Zomer & Keuning
Verschijningsdatum December 2020

Ik hou van queer boeken. Je snapt dus wel dat ik super enthousiast was toen ik Elle & Darcy in de catalogus zag staan. Twee meiden besluiten te gaan nepdaten om hun families rustig te houden. Maarja we weten allemaal dat fake-dating leidt tot echt daten. Dat klonk mij geweldig in de oren. En nu mag ik meedoen met de blogtour. Ik las het boek voor verschijning zodat ik vandaag mijn leeservaring met jullie kan delen! Bedankt Zomer & Keuning voor het toesturen van de drukproef.

Alexandria Bellefleur bewijst zich met haar debuutroman 'Elle & Darcy' de nieuwe ster in romcomland!

Na een verschrikkelijke date besluiten Elle en Darcy dat ze nooit meer afspreken. Ze zijn te verschillend: Elle is een dromerige Twitter-astrologe die op zoek is naar haar soulmate, Darcy is een no-nonsense actuaris die niet van verassingen houdt. Ze nemen afscheid, maar niet voor lang. Darcy wordt gek van haar bemoeizuchtige broer die matchmaker speelt en doet Elle een voorstel: tot oudejaarsavond doen ze alsof ze een relatie hebben. Daarna hoeven ze niets meer met elkaar te maken te hebben. Maar hoe eindigt het toneelstukje als de gevoelens echt worden? Een heerlijk verhaal over twee vrouwen die mijlenver van elkaar afstaan, maar langzaam voor elkaar vallen.

Elle & Darcy is in de derde persoon geschreven en het perspectief wisselt tussen Elle en Darcy. We hebben dus te maken met een wisselend personale verteller! Over het algemeen zijn de hoofdstukken om en om gefocust op een personage maar soms wordt er midden in een hoofdstuk gewisseld. Dit gebeurt gelukkig wel overzichtelijk door een "ornamentale section break" (Er is niet echt een duidelijk nederlands woord voor kwam ik achter.)

Een terugkerend thema in het boek was astrologie. Nou heb ik daar zelf niks mee, het was een leuke toevoeging! Zo stonden er door het boek heen lijstjes met een bepaald thema, bijvoorbeeld welke feestactiviteit ben je— gebaseerd op je sterrenbeeld? Het zorgde voor een grappige onderbreking en het paste goed bij het verhaal.

Elle is een open, optimistisch, dromerig en hoopvol personage. Ze is gek op astrologie, de liefde en goedkope wijn. Ze had diepgang en het was leuk om haar te leren kennen.

Darcy is juist heel gesloten. Er is vroeger iets gebeurd waardoor ze bang is liefde toe te laten in haar leven. Door het boek heen kwam ik er achter wat er was gebeurd. Ik had wel een vermoeden maar ik wilde weten hoe het precies zat. Het was een klein mysterie dat ik wilde ontrafelen en op precies de juiste momenten kreeg ik een puzzelstukje met nieuwe informatie waardoor mijn aandacht er weer helemaal bij was en ik verder wilde lezen. Structureel zat het boek dus heel goed in elkaar!

"Wat had hij gedacht? Had hij wel gedacht? Een astroloog? Lekker boeiend dat Elle ongelooflijk knap was? Ze hadden niets gemeen behalve hun wederzijdse onvermogen om hun ogen van elkaar af te houden. Wat veelbelovend had kunnen zijn, als Elle niet op zoek was geweest naar haar 'soulmate'."

De plot is natuurlijk super cliché. Nep-daten wordt echt-daten. Opposites attract. Maar het was heerlijk. Vooral Darcy vond ik een interessant personage. Hoe ze zich langzaamaan openstelt. Hoe ze groeit. En het voelde geen moment saai. Ik vloog door het verhaal heen! Het einde kwam dan ook als een klap. Het voelde afgekapt. Alsof er nog twee hoofdstukken hoorden te komen. Misschien komt er nog een tweede deel? Maar zelfs dan was dit vreemd, afgeraffeld. Zo zo jammer want verder was het echt een heel leuk boek!

Een heerlijk verhaal met een bekende wending. Ondanks het cliché plot voelde het geen moment saai. De personages waren goed uitgewerkt en hadden diepgang. Alleen jammer van het vele gevloek en het afgekapte einde. Verder echt een leuk boek!