Recensie van Spookpokken (nevermoor #3) van Jessica Townsend - L.S. Amsterdam | turnthepages.nl

Serie Nevermoor #3
Vertaler Lia Belt
Illustrator Hannah Peck, Beatriz Castro
Uitgeverij L.S. Amsterdam
Leeftijd 10+
Verschijningsdatum November 2020

In 2020 heb ik zowel Nevermoor als Wondersmid twee keer gelezen. Zodra het boek uit was wilde ik het opnieuw lezen. Zó goed waren de boeken. Toen kondigde de auteur aan dat deel drie, Spookpokken, een belangrijk deel in de serie zou zijn. Dat Morrigan flink zou groeien. Je snapt dus wel dat ik behoorlijk hoge verwachtingen had. En gelukkig werd ik niet teleurgesteld!

Spookpokken – De jacht op Morrigan Crow van Jessica Townsend is het derde deel van de bestsellerserie Nevermoor, die door de Griffeljury is bekroond met een Vlag en Wimpel.

Morrigan Crow heeft het eerste jaar als leerling van het Wondergemeenschap overleefd. Nu wacht haar een nieuwe uitdaging: het beheersen van haar Wondersmid-krachten. Ondertussen zijn veel Wondieren besmet met een virus die ze verandert in hersenloze, boosaardige wezens. Dit kan volgens de Nevermorianen het werk van maar één persoon zijn: Wondersmid Ezra Windbuil. Maar binnen de muren van de campus weet iedereen dat er nóg een Wondersmid is: Morrigan Crow. Ze moet nu een geneesmiddel tegen de Spookpokken zien te vinden om niet alleen Nevermoor, maar ook haar eigen leven te redden…

Pas op: deze recensie kan spoilers over deel 1 en 2 bevatten!

Net als in de andere boeken volgen we Morrigan Crow. Ze is inmiddels 13 jaar en gaat net als haar unit naar Huize Fierpas om haar kneepje beter te ontwikkelen. Het verschil met vorig jaar is alleen dat ze nu daadwerkelijk haar kneepje leert ontwikkelen!

That's right. Morrigan krijgt eindelijk les over het wonderschap. Wat het is, waar het vandaan komt. Ik vond het zó tof om meer te leren over de geschiedenis van wondersmeden. De magie is veel complexer dan voorheen en het hele wondersysteem wordt nog beter uitgelegd.

Wat ik vooral zo tof vond is hoe je wondersmid kan worden. Vaak gaat het in fantasyboeken om de bloedlijn. Uit welke familie je geboren wordt bepaald hoe machtig je zult zijn. Maar bij wondersmeden zit het anders. Op elk moment zijn er 9 wondersmeden. En ze zijn geen familie. De wonder talenten worden aan een willekeurige baby geschonken door de wondergoden. En dat vond ik zo gaaf! Eindelijk een bloek die niet om bloedlijn draait. Daarom is het found family element in deze serie ook zo sterk. Unit 919 wordt steeds hechter en ookal heeft Morrigan een heel speciaal kneepje, het had niks met haar familie of bloedlijn te maken. En ookal vraagt ze zich af hoe het met haar vader, stiefmoeder en halfbroertjes gaat. Ze komt tot de conclusie dat ze beter af is met haar nieuwe familie. Haar unit, haar vrienden en het personeel van Hotel Decaleon

Waar de focus in de andere boeken meer op Unit 919 lag, ligt de focus in spookpokken bijna volledig op Morrigan. Ze maakt enorm veel groei door. Spendeert veel tijd in de geheime afdeling van Huize Fierpas. De afdeling voor wonderse kunsten. Het was mooi om te zien hoezeer Mog groeide. En ook haar geweten werd getest. Met macht komt een grote vetantwoordelijkheid! Ik was bang dat ik de andere leden van Unit 919 zou missen, maar dat viel gelukkig mee. Het was allemaal zo interessant, dat ik net als Morrigan niets anders meer wilde lezen!

Wat ook gaaf was, waren de Wondieren. In eerdere boeken kwamen ze wel eens voorbij. Maar in dit deel werd er dieper op in gegaan. Zeer interessant! Het gevaar in dit verhaal zijn de mysterieuze spookpokken. Een nare ziekte die alleen Wondieren lijkt te deren. Ik vond de verhaallijn heel gaaf en de omstandigheden ook wel een beetje spookachtig realistisch en herkenbaar met hoe wij nu leven in tijden van corona!

De plottwists waren heel goed en verassend! En ofcourse kwam Ezra Windbuil ook weer op bezoek. Maar zijn gedrag verbaasde me! Hij heeft meer lagen, is een complex persoon. Jessica Townsend heeft mij (en Morrigan) heel nieuwsgierig gemaakt naar zijn verleden en motieven. Ik wil weten hoe het zit! Maar daar krijgen we vast meer duidelijkheid over in de toekomst. De Nevermoor serie bestaat namelijk uit 9 (!!!!!) delen. Er zijn er inmiddels drie verschenen, dus we hebben nog zes te gaan. Ik kan niet wachten!

Ik kan niet geloven dat ik het zeg, ik wist niet dat het mogelijk was, maar spookpokken is het beste deel tot nu toe! Magie-technisch wordt het ingewikkelder, Morrigan (en andere personages) maken veel groei door, de Wondieren worden verder uitgelegd. Het found family element was ijzersterk en de verhaallijn heerlijk orgineel en spannend. Ik kan niet wachten op het volgende deel en ben benieuwd wat Jessica Townsend voor ons in petto heeft! Mensen, ga deze serie lezen!!!