De raven - Kass Morgan, Daniëlle Paige

Gepubliceerd op 4 juni 2021 om 09:00
Het zwarte boek 'de raven', geschreven door Kass Morgan en Daniëlle Paige, ligt op een wit kreukelig dekbed en een lichtroze gebreid dekentje. De foto is van boven genomen. Op de omslag staan allemaal zwarte raven.

Magisch, mysterieus en moordlustig

Serie De raven #1
Vertaler Mariëlle Manfré
Uitgeverij Blossom Books
Verschijningsdatum februari 2021

Ik hou van boeken die zich op de universiteit afapelen. Dus de raven leek me heerlijk. En dan ook nog een geheime sociëteit, heksen, magie en drama. Count me in! Ik had al een aantal boeken van Kass Morgan gelezen (en ik ben fan van haar schijfstijl), Daniëlle Paige was nieuw voor me. Maar een ding kan ik vast verklappen, dit boek was zo veel beter dan ik had verwacht!

Wanneer Vivi Devereaux en Scarlett Winter gaan studeren aan de universiteit van Westerly, sluiten ze zich aan bij de ultra-exclusieve studentensociëteit Kappa Rho Nu. Kappa Rho Nu lijkt een sociëteit als alle andere, maar niets is minder waar. De ambitieuze, invloedrijke leden zijn heksen en ze noemen zichzelf de Raven.

Scarlett weet al haar hele leven dat ze een heks is. Ze moet en zal de nieuwe voorzitter van de sociëteit worden, net als haar moeder vroeger – maar Scarlett heeft een geheim dat haar ondergang kan betekenen.

Vivi wist tot voor kort niet eens dat heksen bestaan. Wanneer ze toegelaten wordt tot de universiteit, grijpt ze de kans om haar oude leven achter te laten en zichzelf als Raaf opnieuw uit te vinden.

Als een vijand uit het verleden van de Raven terugkeert, moeten Scarlett en Vivi ondanks een groeiende rivaliteit met elkaar samenwerken om te voorkomen dat de Raven ten onder gaan.

Het verhaal begint met een proloog en ik zat gelijk in de (mysterieuze) actie. Dan begint het echte verhaal, verteld vanuit de derde persoon. De hoofdstukken worden afwisselend vanuit Vivi en Scarlett verteld. En omdat dit boek door twee auteurs is geschreven was ik benieuwd wie welk personage tot leven heeft gebracht. De schrijfstijlen kon ik namelijk niet echt onderscheiden! Vivi is door Kass Morgan geschreven en is de lieve, goedaardige heks met een lastige en onrustige jeugd. Scarlett, geschreven door Daniëlle Paige, komt juist uit een stabiel gezin. Maar aardig is ze niet. Ik moest heel erg aan haar wennen. Ik mocht haar niet maar tegelijkertijd vroeg ik me af wat haar drijfveren waren. Is ze echt zo gemeen of is er iets in haar omgeving wat haar ertoe aanzet?

Het was heerlijk om samen met Vivi de wereld van magie te ontdekken. Ik was vooraf erg benieuwd wat voor magie de raven zouden beoefenen. Ik hou me totaal niet bezig met magie maar heb net zoals ongeveer iedereen van mijn leeftijd wel series gezien waar heksen in voorkomen. Ik vond de magie niet heel bijzonder, en dat bedoel ik niet op een negatieve manier. Ik was gewoon verrast dat ik de magie begreep. Er wordt namelijk vooral gefocust op tarot, kruiden en magie uit de vier elementen water, aarde, vuur en lucht. En ik was blij dat dit boek magisch realistisch was en geen high fantasy! Ook vond ik het bijzonder dat er naar de morele kwesties van magie werd gekeken. Wanneer is iets geoorloofd, wanneer gaat iets te ver. Met betrekking tot persoonlijk voordeel maar ook bijvoorbeeld privacy. Verfrissend dat er ook eens naar die kant wordt gekeken!

Al vrij in het begin had ik het idee dat er iemand vermoord zou worden. Ik was echt aan het wachten op die moord. Maar helaas duurde het lang. Het middenstuk was naar mijn smaak wat uitgerekt. Niet perse langdradig, maar wel te lang. En toen realiseerde ik me weer dat het om een tweeluik ging. Ze kunnen dus ook de tijd nemen, maar iets minder tijd had ik fijn gevonden. Ik ben wel heel benieuwd hoe het verhaal verder gaat!

Tijdens het lezen had ik allerlei theorieën. Het boek las namelijk een beetje als een thriller maar dan met magie. Wat is er vroeger gebeurd, wordt er iemand vermoord? Maar ook kleinere theorieën over familie en liefdesdrama's.  Er was nogal wat drama! Ook vond ik het sisterhood element erg leuk. De raven zijn een sociëteit, ze zijn heksen, ze zijn vriendinnen maar boven alles zusters. En ze zetten hun zusters altijd op de eerste plek. Dat was mooi om te zien. En ja, het is een boek over heksen. Maar toch voelde het ook weer niet zo. Het was namelijk een compleet verhaal met meerdere lagen. De personages hadden diepgang, gevoelens, motieven en maken persoonlijke groei door. Soms gaat magie ten koste van de personages. Maar dat was hier absoluut niet het geval. Vivi en Scarlett hebben een compleet andere weg afgelegd. Een compleet verschillend leven geleefd. Het was mooi om de meiden te zien groeien. Naar elkaar toe en als persoon op zich.

Hoewel het middenstuk me een beetje te lang duurde, was het einde fantastisch. Wauw wat een spanning. Ik zag het totaal niet aankomen en dat was heerlijk. Het einde voelde goed en ik kan niet wachten hoe het verder gaat met de heksen van Kappa Rho Nu. Het vervolg is al aangekondigd en heet 'the monarchs'. De verwachte Amerikaanse verschijningsdatum is 11 januari 2022. Nog even geduld dus...

Een boek vol spanning, geheimen, magie en vriendschap. Ik heb intens genoten. De magie was te begrijpen, het studentenleven zorgde voor een herkenbare setting en de personages spatten van het papier. Met diepgang en oog voor morele kwesties was dit boek verfrissend. Heksen zijn een bekend terrein maar een boek als deze had ik nog nooit gezien. Zeker weten een aanrader als je van mysterie, drama en sisterhood houdt!

* Van dit boek heb ik een recensie-exemplaar ontvangen. Dit beïnvloed mijn mening niet.