Serie De Valentines #2
Vertaler Lydia Meeder & Barbara Zuurbier
Uitgeverij Gottmer kinderboeken
Verschijningsdatum juni 2021

Na een aantal maand niet te kunnen lezen, pakte ik dit boek op. Een makkelijk verhaal om weer in te komen. Ik verwachtte er niet heel veel van maar ik ben positief verrast!

Het tweede deel van ‘De Valentines’ gaat over Faith. Zij lijkt perfect, maar is dat wel zo?

Faith Valentine heeft het allemaal. Ze is beroemd, ze is rijk, en ze is ook nog eens beeldschoon. Maar niemand vraagt haar ooit wat zij nou eigenlijk wil. Het allerliefst had ze een normaal leven, zonder al die camera’s. Maar dat past niet bij wat iedereen van haar verwacht. En die verwachtingen zijn hoog: ze is immers perfect, of tenminste, dat lijkt zo…

Ook al heb ik genoten van het eerste deel 'Licht, camera, liefde', het was een verademing om vanuit een ander personage te lezen. Hope, de jongste Valentine, is zó naïef. Daar stoorde ik me in het eerste boek aan (Hope was toen het hoofdpersoon), en ook in dit boek irriteerde ze me een beetje.

Gelukkig staat Faith nu in de spotlight. En dat is nou net haar probleem. Ze wíl helemaal niet in de spotlight staan. Ze heeft een hekel aan alle aandacht, maar durft dat aan niemand toe te geven. Niet aan zichzelf, niet aan haar familie, en al helemaal niet aan de wereld. Als je je altijd anders voor moet doen, altijd misleidende antwoorden moet geven aan de pers, fake berichten plaatst op sociale media, dan knapt er vroeg of laat iets... En het is niet alleen voor de pers en de wereld dat ze zich verbergt. Ook tegenover haar familie houdt ze een façade hoog. Ze heeft dus nooit een moment om op adem te komen. Een moment om de echte Faith te leren kennen. Want ja, ze weet niet wie ze eigenlijk is. Alleen wie de wereld dénkt dat ze is, wie de familie verwacht dat ze is.

Tijdens een auditie ontmoet ze Scarlett. Ook zij is actrice, maar haar instelling is compleet anders. Faith en Scarlett verschillen van elkaar als dag en nacht, en dat maakt juist dat hun vriendschap zo goed werkt.

Scarlett neemt Faith mee. Weg van alle verwachtingen. Geeft haar de ruimte om te groeien en te ontdekken. I LOVE SCARLETT. Ze had wel door hoe de vork in de steel zat, maar ging niet pushen. Ze gaf Faith de tijd en ruimte om dingen in haar eigen tempo en op haar eigen manier te ontdekken. Zo'n vriendin verdienen we allemaal!

Faith groeit enorm als persoon. Echt gigantisch. En jullie weten hoeveel ik daarvan houd. En het was nodig. Diep, ergens heel diep vanbinnen zat de echte Faith. En zij stond te popelen om naar buiten te komen. Ze was sterk, eerlijk, had zelfrespect en haar humor is een tikkeltje duister. Ze staat op tegen de pers met een awesome speech en vertelt haar familie eindelijk de waarheid!

"Tot slot maak ik een reverance naar de duizenden scherfversies van mezelf. Want daarin zie ik alle vrouwen die ik ben, alle vrouwen die ik wil zijn en alle keuzes die ik kan maken. En het zullen mijn eigen keuzes zijn."

Qua vormgeving is er net als in het eerste deel wat bijzonders gedaan. Stukjes uit de media, krantenkoppen en dergelijke, worden in kaders en speciale lettertypes weergegeven. Het ziet er leuk uit en zorgt voor overzicht. Ook start elk hoofdstuk met een mop.

Voordat de echte Faith naar buiten komt, heerst er chaos. En de manier waarop ze met die chaos omgaat is moppen tappen. Op gele briefjes schrijft ze de slechtste, meest afgezaagde moppen. Vaak uit moppenboekjes geplukt, niet eens zelf verzonnen. Dat is haar manier om met dingen te dealen. Het gekke vond ik alleen dat ze de moppen aan niemand vertelde... Later begreep ik wel waarom, maar dat zal ik niet verklappen. Ik wil natuurlijk geen spoilers geven ;).

Als je een extreem dramatisch verhaal wil lezen is dit het boek voor jou! Faith's wereld is verstikkend, ik zou er niet in willen wonen en zij blijkbaar ook niet. Het was mooi te lezen hoe ze er samen met Scarlett achter kwam wie en wat ze wilde zijn. Eerlijkheid is belangrijk, maar een plek waar je jezelf kan zijn is noodzakelijk. Nooit eerder las ik een verhaal over iemand die alle rijkdom en fame had, maar er niks mee wilde. Het was verfrissend! Feministisch, krachtig.

Het laatste deel in deze trilogie gaat over Mercy, de oudere zus. En door de plottwist aan het einde van Allesbehalve perfect, ben ik héél nieuwsgierig geworden naar Mercy's verhaal. Hopelijk wordt die ook vertaald!