Gepubliceerd op 20 januari 2022 om 14:00
Als de morgen begint, geschreven door Laura Diane, ligt schuin op een lichtroze gebreid dekentje en een wit kreukelig laken. De foto is van boven genomen. (Recensie door turnthepages.nl)

Spannend van begin tot eind

Serie Als de nacht eindigt #2
Uitgeverij Clavis Young Adult
Verschijningsdatum april 2021

Als ik ergens naar uit keek dan was het wel het vervolg op Als de nacht eindigt. Het boek eindigde in een gigantische cliffhanger en ik moest weten hoe het verder ging! Maar omdat ik Laura's boeken het liefst in één ruk uitlees had ik eventjes gewacht. Helaas liep het allemaal een beetje anders dan verwacht...

Dystopische fictie met een gouden randje: het spannende vervolg op Als de nacht eindigt. Voor young adults.

Nog maar net ontsnapt aan een gruwelijke dood besluiten Lya en haar vrienden om zich aan te sluiten bij de Trium. Deze rebellengroep smeedt plannen om de wrede koning van zijn troon te stoten. Bij de strijd om vrijheid ontdekt Lya gaandeweg dat ze niet alleen tegen het vijandelijke leger vecht, maar vooral ook tegen zichzelf. Kan ze haar pijn omzetten in kracht?

Wat me opviel tijdens het lezen van ADNE was dat ik het boek absoluut niet kon wegleggen. Ik wilde doorlezen, moest weten wat er ging gebeuren. Daarom heb ik een tijdje gewacht met het lezen van Als de morgen begint. Ik wilde ook dit boek in één zitting lezen. Toen ik me eindelijk goed genoeg voelde begon ik te lezen. Het verhaal was gelijk super spannend en ik zat er helemaal in. Ik verwachtte die dag veel te kunnen lezen, helaas ging het ineens helemáál niet lekker met mijn gezondheid. Het boek heeft toen een tijdje aan de kant gelegen. Oeh, wat was dat frustrerend. Ik moest weten hoe het verder zou gaan. Maar mijn gezondheid en concentratie lieten dat niet toe. Uiteindelijk heb ik het boek in kleine stukjes kunnen lezen. Het heeft lang geduurd en was het niet de ultieme leeservaring waar ik op gehoopt had. Toch was dit boek weer fantastisch en heb ik intens genoten.

Laat ik duidelijk zijn. Je kan dit boek prima in meerdere zittingen lezen. Helemaal geen probleem. Je snapt precies waar je was en wat er is gebeurd. Maar Laura Diane heeft een fantastische schrijfstijl. Als ik haar werk eenmaal begin te lezen laat het me niet meer los. Het ligt dus aan mij dat het lezen van dit boek voor wat frustratie zorgde.

In mijn recensie van Als de nacht eindigt gaf ik aan graag wat meer van Carli te zien. In het eerste deel kreeg ik niet helemaal goed hoogte van haar en ik wilde meer over/van haar weten. Waarom ze is zoals ze is, haar motivatie. Gelukkig heeft ze een wat grotere rol gekregen en leer je meer over haar. Ook de andere personages weren nog wat verder uitgewerkt, soms met extreem verrassend resultaat! Daarnaast werden er een aantal nieuwe personages geïntroduceerd.

"En hoe ondragelijk het ook is, iedereen redden is onmogelijk. Ons doel is om morgen te redden.

That's right. Ook dit boek bevat weer prachtige quotes. Het was lastig kiezen maar heb uiteindelijk voor deze gekozen. Rauw, pijnlijk, maar hoopvol.

Ik was sad toen het einde naderde. Het was allemaal zo spannend. De personages zo levendig. Ik wilde niet dat het zou stoppen. Gelukkig was ik erg tevreden met het einde. Het was jammer dat het verhaal voorbij was. Want HALLO, geweldig boek! Maar het was goed zo.

Als de morgen begint zit vol spanning en avontuur. Een waardig opvolger en mooie afsluiter. Ik vond het eerste deel net ietsje beter, maar dat lag waarschijnlijk meer aan mij en mijn mindset dan aan het boek zelf. Oude personages, nieuwe vrienden, verassende wendingen en bovenal heel veel leesplezier. Ik ben fan. Mocht je deze duologie nog niet gelezen hebben, raad ik je aan dit zo snel mogelijk te doen. Dystopie van eigen bodem, wat wil je nog meer?!