De bedrogene - Kiera Cass

Gepubliceerd op 9 februari 2022 om 09:00
Op een wit kreukelig laken ligt het rode boek 'de bedrogene' met een paar bijpassende goodies; een rode quote-kaart, bijpassende boekenlegger en een kaartje met wensarmbandje gemaakt door @applepiepieces. Ook ligt er wat rode en roze confetti om de foto w

Een hoop getouwtrek,  vieren, zwieren en samenzweren

Serie De beminde #2
Vertaler Hanneke van Soest
Uitgeverij Best of YA
Verschijningsdatum juli 2021

De reacties over de beminde waren erg gemixt dus ik wist niet zeker of het vervolg wel vertaald zou worden. Gelukkig heeft Best of YA besloten het vervolg wél uit te geven! Ik heb het eerste deel namelijk verslonden en moest weten hoe het verder zou gaan met Hollis. Vanwege mijn gezondheid heeft het een tijd geduurd voordat ik het boek kon lezen, (de beminde heb ik in één zitting gelezen zodra het boek op de deurmat viel), maar wauw, Kiera Cass did it again. Heel anders maar zó leuk!

Kun je je hart volgen als het gebroken is?

Nadat Hollis het koninkrijk Coroa is ontvlucht en ze de herinnering aan Silas achter zich heeft gelaten, probeert ze zich aan te passen aan het leven in Isolte. De genegenheid van de Eastoffes is hierbij meer dan welkom. Maar de rust die Hollis heeft gevonden zou weleens verstoord kunnen worden door Etan, een norse neef met een afkeer van Coroa en iedereen die ervandaan komt.

Terwijl de spanningen toenemen, bereikt de onrust in het koninkrijk Isolte een hoogtepunt. De Eastoffes hebben misschien de macht om een wrede koning te onttronen, maar dat kunnen ze alleen met de hulp van Hollis. Maar kan een jonge vrouw die alles kwijt is, het lot van haar nieuwe vaderland boven haar eigen geheime verlangens plaatsen?

Net als de beminde is dit verhaal geschreven vanuit Hollis' perspectief. En even ter herinnering: dit verhaal speelt zich af in de zestiende eeuw. Een belangrijk detail dat in dit boek nergens genoemd werd maar wel in de auteursbrief in de beminde stond.

Gelukkig staat er voor in het boek een korte re-cap van de beminde. Het is een tijd geleden dat ik het eerste boek las en er was veel weggezakt. Na de re-cap wist ik nog niet alles wat ik had willen weten, hij had van mij wel wat langer mogen zijn en iets meer details bevatten. Gelukkig herinnerde ik me weer een aantal dingen tijdens het lezen en kwam het goed. Maar voor de beste leeservaring raad ik je aan de boeken back -to-back te lezen! Het verhaal gaat namelijk gelijk verder waar de beminde eindigt.

Een van de belangrijkste personages in de bedrogene is Etan. Hij is de neef van Silas, dus Hollis haar aangetrouwde neef. In de beminde werd er vooral óver hem gesproken en aan het einde kwam hij zijn familie ophalen om terug te brengen naar Isolte. Ik had toen geen idee dat hij zo'n grote rol zou gaan spelen. De interactie tussen Hollis en Etan was erg stroef en kil. Hij is erg wantrouwend wegens haar en denkt dat ze nog trouw is aan Coroa/koning Jameson. Ook al heeft ze gebroken met Jameson en heeft ze haar land verlaten, hij blijft enorm sceptisch.

Hij behandelt haar dan ook niet al te vriendelijk, en dat zorgt voor een vreemde sfeer. Ze wonen immers in hetzelfde huis en zijn praktisch familie. Hollis doet haar best om aardig gevonden te worden. Ze wil geen wrijving. Het is een constant getouwtrek tussen die twee. Hollis probeert te bewijzen dat ze niet meer trouw is aan Jameson, Etan probeert te bewijzen dat ze niet te vertrouwen is. Soms lijkt het wat beter te gaan en dan botsen ze toch weer. In het begin mocht ik Etan echt niet, wat een verwaande kwast. Maar hoe meer ik las, hoe interessanter hij werd en uiteindelijk kon ik hem als persoon wel waarderen, een beetje dan. Gelukkig was Etan niet het type 'niet leuk' dat de leeservaring verpestte, het voegde juist wat toe, hield het levendig en dynamisch. Kiera Cass speelt meestal met een liefdesdriehoek en verboden of onmogelijke liefde. Dit was heel anders maar ik vond het heerlijk!

Spoiler de beminde: Silas ging aan het eind van de beminde dood. En mijn hoop was dat hij niet echt dood zou zijn. Ik hoopte dat hij stiekem toch was ontkomen en een tijd ondergedoken zou zitten en dan weer naar zijn familie zou terugkeren of hen in ieder geval zou contacten. Maar helaas. Hij is echt dood. En dat is zo sad! Hij was mijn favoriete personage... Een groot element in het boek was dan ook het rouwproces van de overgebleven familieleden. Ik vond de relatie tussen Hollis en haar (schoon)zus Scarlett vooral erg mooi. Samen diep in de rouw, bedroefd maar ook een beetje hoopvol. Ze stonden voor elkaar klaar en hadden enorm steun aan elkaar.

Dat maakte dat dit boek wat minder luchtig en fluffy was dan ik van Kiera Cass gewend ben. Maar dat maakte dat dit verhaal de wat oudere YA lezers ook zal aanspreken.

"Als we gingen strijden, moesten we iets hebben om voor te strijden. Voor de vrijheid om ons eigen eten te kiezen of om zo ver te rijden als we droomden. Voor de hoop van morgen of bloemen in ons haar. Het grote en het kleine; het was allemaal belangrijk."

De Eastoffes zijn aan het samenzweren tegen koning Quinten. En ze hebben goede reden toe. Het was interessant te lezen wat er in het verleden al was gebeurd, hoeveel mensen er achter hun staan. Hollis kan gelukkig ook bijdragen aan de strijd, mede door haar tijd aan het hof toen de koning van Isolte op bezoek was en haar vriendschap met Valentina. Ja, that's right. Valentina verschijnt ook weer in dit boek. Yay! Ik vind haar zo tof!

In de beminde maakt Hollis zich los van haar ouders. Ze begint eigen keuzes te maken. Komt meer op eigen benen te staan. Ik vond het een mooie verandering maar had graag nog wat meer powervrouw gezien. Nu moet Hollis wel op eigen benen staan. Haar ouders leven niet meer, ze is haar man verloren en woont nu in een ander land bij mensen die ze nog helemaal niet zo lang kent. Ze beschouwt de Eastoffes als haar familie maar toch is het anders. Haar vriendinnen wonen nog in Coroa en ze heeft hen al een hele tijd niet gezien of gesproken. In bepaalde opzichten staat ze er alleen voor. Dit zorgde voor interessante ontwikkelingen in haar persoonlijkheid. Ze kwam me wat sterker en minder weifelend over. Ze ontdekt waartoe ze in staat is.

Verder wilde ik nog even zeggen dat ik een van de plot twists in dit verhaal niet had verwacht maar zóóóó tof vind! Het was super schokkend voor me maar ik vind het geweldig. Ugh ik wil hierover schreeuwen maar spoilers. Heb je het boek nou ook gelezen? Stuur me even een berichtje op Instagram. Dan kunnen we samen schreeuwen, haha. (de link naar mijn IG-profiel staat onder aan de pagina)

De bedrogene is minder fluffy dan ik van Kiera Cass gewend ben. Maar ik vond het verhaal en de personages weer heerlijk. Het getouwtrek tussen Hollis en haar aangetrouwde neef Etan. Het rouwproces waar de personages door moeten. De samenzwering tegen de koning van Isolte. De plot twists, de humor, de actie en de hoop voor de toekomst. I love it. Dit boek was anders dan verwacht maar ik raad hem iedereen aan. In tegenstelling tot de beminde ook geschikt voor de wat oudere YA lezers!