Recensie van Havenfall, Sara Holland - Blossom books | turnthepages.nl

Titel Havenfall
Auteur Sara Holland
Vertaler Mariella Manfré
Uitgeverij Blossom books

Toen ik hoorde dat Blossom Books een nieuw boek van Sara Holland ging uitgeven was ik dol enthousiast. Ik heb haar everless duologie helemaal verslonden. Helaas viel havenfall me een beetje tegen...

Een veilige plek tussen vier magische werelden. Een meisje dat belooft het te beschermen – tegen elke prijs.

Diep in de bergen van Colorado ligt Havenfall, een plek waar eeuwenoude werelden met elk hun eigen magie samenkomen. De herberg daar beschermt iedereen die zijn toevlucht zoekt binnen de muren, en iemand die de vrede verstoort kan nooit meer terugkeren.

Maddie hoopt dat ze ooit de rol van Innkeeper erft van haar oom. Voor Maddie Marrow zijn de zomers in de herberg namelijk meer dan een kans om magie van dichtbij te zien. Havenfall is een ontsnapping uit de werkelijkheid, waar haar moeder in een dodencel zit en beschuldigd wordt van de moord op Maddies broertje. Havenfall is ook de plek waar ze verliefd werd op de knappe soldaat Brekken, uit de Fiorden-wereld.

Maar dan gebeurt er iets waar niemand ooit rekening mee had gehouden: er wordt een lijk gevonden, en de fragiele vrede van de herberg is daarmee onmiddellijk verstoord. Tot overmaat van ramp wordt Brekken vermist, is haar oom ernstig gewond, is er een levensgevaarlijk wezen ontsnapt en is Maddie plotseling verantwoordelijk voor de veiligheid van iedereen in Havenfall. Ze zal er alles aan moeten doen om de moordenaar op te sporen, zelfs als ze daarvoor moet samenwerken met haar mysterieuze collega Taya, die meer lijkt te weten dan iedereen denkt. Als er duistere geheimen aan de oppervlakte komen, wordt een ding duidelijk voor Maddie: niemand is te vertrouwen, en niemand is veilig.

Zoals ik al zei viel dit boek me een beetje tegen. Het idee is geweldig, de uitwerking had beter gekund.

Ik had nooit gedacht dat ik dit zou zeggen, maar ik wilde meer van de werelden zien. Normaal heb ik het liefst de focus op de personages en niet op de wereld. Maar dit keer had ik graag meer gelezen over de verschillende werelden en hun eigenschappen. Maar wie weet komt dit nog in deel twee. Dit wordt namelijk ook een duologie!

Misschien is dat ook wel de reden dat het erg lang duurde voor ik in het verhaal zat. Er was een lange opstart tijd. Het begint gelijk interessant, dat wel. Maar het voelde incompleet. Ook de lange, ingewikkelde zinnen maakten het lastig om in het verhaal te komen. Vaak moest ik stukken drie keer lezen voor ik ze begreep. In combinatie met dipjes in het verhaal zorgde dit er voor dat ik mijn aandacht er moeilijk vij kon houden. Na een plottwist zakte het verhaal helaas al snel weer in. Er was geen opbouwende spanning. Misschien is de opbouw logischer als ik deel twee heb gelezen. Dat heb je soms met een duologie.

Toch vond ik Havenfall geen slecht verhaal. Zeker weten niet. Ik had er alleen meer van verwacht. Ook qua personages had ik meer verwacht van Sara Holland. Ik ben namelijk niet zo veel over de personages te weten gekomen. De focus in het boek lag op alle leugens. Een groot web van leugens waar hoofdpersonage Madeline (Maddie) in verstrikt raakt. Door alle leugens gingen de personages voor mij een beetje verloren. Flink balen want volgens mij had iedereen een interessant verhaal te vertellen.

Nou moet ik zeggen dat ik de omslag erg toepasselijk vind. Bergen van boven, wortels van onderen. Maar de wortels zou je ook kunnen zien als geheime gangen. De herberg is namelijk het knooppunt van honderden gangen, elk leidend naar een magische wereld. De meeste gangen/werelden zijn afgesloten, maar ze zijn er wel.

Blossom Books zou Blossom Books niet zijn als ze er geen prachtig omslag van zouden maken. Een verlengde achterflap zodat deze om het boek heen gewikkeld kan worden. Afgesloten met een zegel. Ook hebben ze goudfolie gebruikt. Zo sprongen de titel, de manen en de wortels/gangen er uit! Zo mooi!!! Oh en door de vorm van de berg en gangen krijg je een beetje een zandloper vorm. Zo past het boek goed bij Everless en Evermore. Een leuke bijkomstigheid!

Ondanks de vele dipjes in het verhaal zorgde het einde er voor dat ik móét weten hoe het afloopt met alle personages en de werelden. Ik ben dus heel benieuwd naar het vervolg. De opbouw van Havenfall had zeker weten beter gekund, maar ik heb goeie hoop dat dit in deel twee wordt goedgemaakt!

*Van dit boek heb ik een recensie exemplaar ontvangen. Dit beïnvloedt mijn mening niet.