Gepubliceerd op 24 december 2020 om 09:00
Recensie van Op glad ijs - Sara Biren - Best of YA | turnthepages.nl

Feminisme, ijshockey en muziek

Vertaler Marike Groot & Sander Brink
Uitgeverij Best of YA
Verschijningsdatum November 2020

Als ik ergens van hou dan zijn het wel boeken met badass vrouwelijke hoofdpersonages. En op glad ijs leek veelbelovend. Was het boek net zo tof als de flaptekst deed vermoeden? Bedankt Best of YA voor het toesturen van een exemplaar.

Holland Delviss wil niets liever dan bekendstaan om haar talent als hockeyspeler, niet als een hockeyspeler die toevallig een meisje is. Om haar plekje in het jongensteam te behouden, heeft ze twee regels: train harder dan wie dan ook, zelfs als dat om vijf uur ’s ochtends is, én val niet te veel op, zelfs als dat betekent dat ze de opmerkingen die ze naar haar hoofd geslingerd krijgt moet negeren.

Wanneer haar team wordt geselecteerd voor HockeyFest, een evenement dat op de televisie wordt uitgezonden, komt Holland toch in de schijnwerpers te staan. (Tot ziens, regel 2!) Niet iedereen is blij met haar nieuwe bekendheid, maar één persoon steunt haar ondanks alles: haar bazige coteamcaptain, Wes. En Wes blijft haar verrassen. Hij blijkt net als zij dol op glamrock uit de jaren tachtig en elke keer als hij haar aanraakt voelt het vreemd elektrisch. Met overal camera’s op haar gericht, komt Holland gevaarlijk dicht bij het overtreden van haar derde regel: date nooit, maar dan ook echt nóóit met een teamgenoot.

Op glad ijs is een heerlijke combinatie van romance, sport en muziek mét een feministisch randje. Het perfecte boek voor de koude wintermaanden – of eigenlijk een aanrader voor elk seizoen!

Toen ik aan op glad ijs begon hoopte ik op een hartverwarmend liefdesverhaal. Maar dit boek is zo veel meer dan dat! Holland is super badass!

Het begin van het verhaal vond ik erg lastig. De schrijstijl was heerlijk; lekker vlot. Maar er werden zó veel personages geïntroduceerd. En dan met voornaam, bijnaam én achternaam. Ik was al snel de kluts kwijt dus ik maakte een spiekbriefje voor mezelf. Dat hielp gelukkig wel. Maar ik had hem kei en keihard nodig. En dat is eigenlijk ook het enige minpunt aan dit boek. De vele personages die allemaal bij naam worden genoemd. Verder is dit boek FAN-TAS-TISCH!

Holland staat op schaatsen sinds ze kan lopen en heeft altijd al met haar broers en hun vrienden gespeeld. Ze weet niet beter dan met jongens spelen. En dat doet ze nu nog steeds. Als enige meisje in het jongens ijshockeyteam krijgt ze best wat haat over zich heen. Maar vooral veel seksisme. IJshockey is te ruw voor meisjes, ze is een 'blamage' voor de sport. Of, 'Ze neemt een plek in waar iemand anders eigenlijk recht op heeft. Het is een jóngensijshockeyteam. Nu is er ergens een jongen die nooit kans zal maken op het eerste team omdat zij zijn plek heeft ingepikt.' Maar niks is minder waar.

Holland heeft kei en keihard getraind voor haar plekje binnen het team. En elke training, elke wedstrijd, bewijst ze weer dat ze daar thuishoort. Ze is super goed! Ze verdient die plek in het team. Je zou zelfs kunnen zeggen dat ze haast te véél met de sport bezig is. Ze wil altijd op en top zijn. Goed presteren. En om dat te kunnen heeft ze een regel in het leven geroepen. Ze date niet met teamgenoten. Maar dan begint de persoon aan wie ze een hekel heeft ineens aardig te doen...

"Ik moet steeds aan Wes denken. Het is zo dubbel. Ik vind hem leuk, maar ik mag hem niet leuk vinden. Ik heb een regel. Ik ga geen relatie aan met teamgenoten. Ik mag mijn eigen regel niet overtreden."

Op glad ijs heeft zo'n lekkere verhaallijn. Echt een gevalletje enemies to lovers. (Ik las nooit boeken met deze trope. Maar heb er dit jaar een aantal gelezen en I love it!) Ik ship Holland en Wes zo erg. Hij is zoo lief voor haar. En ookal wordt Holland verliefd, ze blijft badass en zelfstandig en staat op voor zichzelf. Ze blijft haar eigen persoon en dat was mooi om te lezen.

Omdat Holland soms veel shit over zich heen krijgt houdt ze een blog bij, als uitlaatklep. Ze is gek op metal muziek en op haar blog combineert ze haar liefde voor ijshockey met haar liefde voor muziek. De blogposts die ze schrijft, staan gewoon in het boek. Naar mijn mening een hele leuke toevoeging. Ook met alle muzieklijstjes die ze maakt. Heerlijk!

Ik zat zo lekker in het verhaal. Ik wilde steeds doorlezen en kon echt niet stoppen. En ploep, ineens wat het verhaal afgelopen. Het boek was uit. Ik wil nog veel meer over Holland Delviss lezen! Hopelijk komt er nog een vervolg. Of twee...

Een hartverwarmend liefdesverhaal met een super sterk vrouwlijk hoofdpersonage. Holland is sportief, aardig, keigoed in hockey en een echte teamspeler. De seksisme binnen de sport werd aangekaart en aangepakt in dit boek en Holland staat op tegen alle haat en laat zien dat ze haar plek verdient. De relatie tussen Holland en Wes was adorable en ik ship ze gigantisch. Hopelijk komt er nog een vervolg want ik wil geen afscheid nemen van deze personages!