Gepubliceerd op 12 maart 2022 om 09:00

Een feelgood feestje over familie

Serie Tokio #1
Vertaler Ella Vermeulen
Uitgeverij Best of YA
Verschijningsdatum mei 2021

Een van mijn most-anticipated vertalingen was Tokio voor altijd. Ik wil graag meer diverse boeken lezen en dat betekent ook meer boeken door auteurs van kleur. Een verhaal die de zoektocht naar je identiteit en geschiedenis combineert met royalty? Yes, please! En ik kan je vertellen, dit boek is nog zó veel leuker dan ik had verwacht en gehoopt!

Izzy heeft nooit het gevoel gehad dat ze ergens bij hoorde. Ze groeide op als Japans-Amerikaanse in Californië bij haar single moeder en wist niets over haar vader. Totdat ze een groot geheim ontdekt: haar vader is de kroonprins van Japan!

Halsoverkop reist ze naar Japan om haar vader te ontmoeten en het land te ontdekken waarvan ze altijd al heeft gedroomd. Maar prinses zijn is zoveel meer dan baljurken en tiara’s. Ze krijgt ook te maken met achterbakse neven en nichten, hongerige pers, een knappe bodyguard en duizenden jaren aan tradities die ze als een gek moet leren.

Izzy zit al snel gevangen tussen twee werelden en twee versies van zichzelf. Thuis was ze nooit Amerikaans genoeg, en in Japan moet ze bewijzen dat ze Japans genoeg is. Zal ze bezwijken onder het gewicht van de kroon of zal ze nog lang en gelukkig in haar sprookje kunnen leven?

Emiko Jean wilde graag een verhaal schrijven over een Japans-Amerikaans persoon omdat ze die identiteit zelf ook draagt. Ze was als puber gek op boeken als 'the princess diaries' maar vond het erg jammer dat er nooit personages waren die op haar leken. Zo werd Tokio voor altijd geboren.

Thank you, Emiko. Dat je geschreven hebt wat je zelf altijd miste. Want wauw, wat heb ik van dit boek genoten. Ik heb nog maar weinig boeken met een Aziatisch hoofdpersonage gelezen, maar ik vind het altijd interessant om meer over verschillende culturen en gebruiken te leren!

Izumi heeft moeite met haar identiteit. Ze is Japans-Amerikaans en ziet er Japans uit. Ze vraagt zich af wie ze is, waar ze vandaan komt. Wat haar plek in de wereld is. Het was mooi om te lezen hoe ze een stukje van zichzelf vond in Japan. Meer over haar familiegeschiedenis leerde. Bepaalde gebruiken leerde kennen of herontdekte.  Ik kan me niet voorstellen hoe het is om op die manier in de knoop te zitten met je identiteit maar het was mooi om een kijkje te krijgen in haar leven en gedachten.

Gelukkig is ze in Amerika niet de enige tiener op school met een dubbele nationaliteit. Haar drie beste vriendinnen zijn ook van Aziatische afkomst. Samen vormen ze de AGG: de Asian Girl Gang. De vriendschap tussen Izumi, Noora, Hansani en Glory was heerlijk om mee te maken. Ze steunden elkaar en oordeelden niet over de keuzes die de ander maakte. Ze kwamen voor elkaar op. Hielpen Izumi met haar zoektocht naar haar vader, en waren haar emotionele support. Altijd, maar al helemaal tijdens haar reis naar Japan. Daarnaast hebben de meiden harstikke veel lol. Hun appjes en gesprekken waren hilarisch en lieten me geregeld hardop lachen. Van de meiden vond ik Noora misschien nog wel de leukste (afgezien van Izzy). Met name deze uitspraak vond ik erg raak.

"Als witte mensen Klingon kunnen leren, kunnen ze ook leren je naam uit te spreken."

Zoals jullie inmiddels wel weten hou ik enorm van boeken over royals. Maar meestal gaat het over een witte familie met een koning(in). Het was tof om eens over een monarchie aan de andere kant van de wereld te lezen. Toegegeven, ik had geen flauw idee dat Japan een keizer met een regerende functie heeft. Maar het was interessant om meer over de geschiedenis te leren!

Qua tradities heb ik ook dingen geleerd. Ik wist eigenlijk niks over Japan of de Japanse cultuur. Tijdens en na het lezen heb ik verschillende dingen opgezocht omdat ik meer wilde weten. Een van mijn favoriete dingen waren de bloemen. Bloemen spelen blijkbaar een grote rol in de Japanse cultuur! Zo hebben families bijvoorbeeld een bepaalde bloem in hun familieschild verwerkt. En dat sprak me enorm aan.

In Japan aangekomen ontmoet Izumi voor het eerst haar vader. En wauw wat was dat ongemakkelijk. Gelukkig wordt de relatie tussen Izzy en haar vader wel beter. Ze leren wat echt belangrijk is. Wanneer je tradities moet volgen, wanneer die te breken. Het was mooi om vader en dochter individueel en als familie te zien groeien. Daarnaast helpt hij haar met de zoektocht naar haar identiteit en leert hij haar meer over de Japanse (keizerlijke) gebruiken en haar familie.

De interactie tussen Izumi en haar neven vond ik heerlijk. De taalbarrière zorgde voor grappige gesprekken, vooral als het over gezegdes ging. Naast lol trappen hielpen ze Izumi met de etiquette, zij waren er immers mee opgegroeid. Izzy moet het binnen een paar week onder de knie krijgen.  Ze doet hard haar best want ze wil haar familie niet teleurstellen, ze wil aan ieders eisen voldoen. Maar ze maakt vele fouten, logisch natuurlijk. Helaas voor Izumi worden haar blunders vastgelegd door de pers en krijgt ze behoorlijk wat te verduren... (dat einde zag ik echt niet aankomen!!)

Een aantal van de artikelen waarin haar misstappen worden besproken zijn ook in het boek te zien. De Tokio Inside artikelen zagen er ook echt uit als krantenberichten en dat vond ik leuk gedaan!

Voor mijn neurodivergente lezers:

Veel namen binnen de Keizerlijke familie eindigen op -hito. Dat was voor mijn ADD brein behoorlijk verwarrend. Gelukkig stond voor in het boek een stamboom met de naam, titel, welke plaats in de troonopvolging en een grappig feitje of korte omschrijving van alle Keizerlijke familieleden.

En tenslotte, de romance tussen Izumi en haar bodyguard Akio. Ik heb ze echt in mijn hart gesloten en ben heel benieuwd hoe het verder gaat! Hun relatie was niet bepaald makkelijk en vlekkeloos, maar wel passievol. In het begin botsten ze nogal en het constante getouwtrek vond ik heerlijk. Gelukkig wordt deel 2 Dromen in Tokio ook vertaald en verschijnt het gelijktijdig met de Amerikaanse editie op 31 mei! Nog eventjes geduld dus. Ik kan in ieder geval niet wachten om verder te lezen over prinses Izzy.

Een vermakelijk verhaal over familie en identiteit. Met een prettig tempo en een levendig hoofdpersonage kon ik dit boek moeilijk opzij leggen. Terwijl Izumi een relatie opbouwt met haar vader staan haar lieve vrienden en knappe bodyguard voor haar klaar. Ik ben heel benieuwd hoe het verder gaat en kijk dan ook uit naar het vervolg dat op 31 mei verschijnt!

* Van dit boek heb een recensie exemplaar ontvangen. Dit beïnvloedt mijn mening niet.