Labyrint - Inge Verbruggen

Gepubliceerd op 6 oktober 2022 om 14:00

Spannend, creepy

(en een beetje teleurstellend)

Toen ik in 2019 op zoek was naar thrillers die me wél leuk leken, las ik Duivels spel. En wauw wat was dat een goed boek. Ik was blij verrast en razend enthousiast.  Dus natuurlijk wilde ik ook graag Labyrint lezen. Helaas kon dit verhaal mij niet zo bekoren als Inge's debuut...

** Content warning: zelfverminking (vinger, oorlel), gepraat over zelfverminking, nepbloed, opgesloten zitten, auto-ongeluk

Titel Labyrint
Auteur Inge Verbruggen
Uitgeverij Clavis Young Adult
ISBN 9789044841015
Representatie Bedlegerig na auto-ongeluk

Bestel het boek op Libris.nl

Filmnacht op school! Gezellig, toch? Tot het beeld van de film hapert en verandert. Op het scherm verschijnt een griezelige boodschap: Truth and dare. Boston en Ava zoeken samen met hun klasgenoten een weg naar buiten, maar ontsnappen lijkt onmogelijk uit het donkere schoolblok. Een zenuwslopende thriller, beklemmend en claustrofobisch.

Laat ik beginnen met de vormgeving. Dit vond ik namelijk heel leuk gedaan. Het verhaal wordt verteld vanuit vier perspectieven. Van drie is de identiteit bekend. Elk personage heeft een eigen masker en deze staat steeds op de paginas naast hun naam als er van perspectief wordt gewisseld. Het vierde perspectief is dat van de dader. Hun stukken tekst staan op zwarte pagina's. Elk personage heeft hun eigen geheimen en problemen. Eigenlijk niemand heeft het makkelijk thuis maar dat weten ze niet van elkaar. Boston en Ava zijn op school, Benthe zit thuis en volgt de gebeurtenissen via BedNet.

Benthe heeft namelijk een auto-ongeluk gehad en volgt momenteel alle lessen thuis. Ze wilde graag aanwezig zijn bij de filmavond dus zet ze haar webcam aan, logt in op BedNet en kan zo meekijken en luisteren met haar klasgenoten. Ik heb het opgezocht en BedNet is een bestaand hulpmiddel. In Nederland hebben we een soortgelijk iets; BedChair en DigiBeter.

Wat Benthe precies is overkomen is onduidelijk. Maar het is een soort rode draad door het boek heen. Wel had een van hun klasgenoten er iets mee te maken. Jasmine heeft zichzelf tot held benoemd omdat ze destijds bij Benthe is gebleven en de ambulance heeft gebeld. Ze is sowieso erg dramatisch. Het ongeluk van iemand uitbuiten om zelf beter te lijken. Walgelijk! Alles voor de Instagram volgers...

Helaas voor mij had ik al heel snel door wie de dader was. En dat maakte de leeservaring een stuk minder leuk. Ik bleef in gedachten tegen de personages schreeuwen van HALLO zie dit dan. Snap die clue. Het was wat frustrerend. Ik bleef maar hopen dat ik het mis had. Maar telkens als er iets werd onthuld klopte het met mijn theorie. Dit nam de spanning helaas wat weg. Het was dit keer niet bevredigend om gelijk te hebben.

Ten slotte; Ik baal ontzettend van alle HP referenties. We leven in 2022, kom op.

De spanning was niet zo hoog als ik had gehoopt (omdat ik de dader doorhad). Maar luguber was het wel, Labyrint is een stuk smeriger dan Duivels spel! Ik ben heel blij dat ik niet door die school hoefde wandelen. Als je niet door hebt wie de dader is, is dit een zeer geslaagd boek. Spannend en creepy!