K-pop crush - Stephan Lee

Gepubliceerd op 5 maart 2022 om 14:00

Dramatisch en verslavend

Vertaler Mechteld Jansen
Uitgeverij Uitgeverij De Fontein
Verschijningsdatum maart 2021

Dit boek stond al een hele tijd op me te wachten. Ik ben een enorme moodreader en ik had steeds geen zin in een zoetsappig, dramatisch verhaal. Maar in november was het eindelijk zo ver. Ik wilde K-pop crush lezen. Was het dramatisch? Jazeker. En dat was héér-lijk!

(En ja, nu pas komt de recensie, ik loop behoorlijk achter...)

Al haar hele leven doet de Koreaans-Amerikaanse Candace Park alles om haar ouders tevreden te stellen. Ze haalt hoge cijfers en speelt altviool in het schoolorkest. Maar wat bijna niemand weet is dat ze het liefste zingt en gek is op K-pop.

Wanneer Candace stiekem naar een K-popauditie voor een nieuwe meidenband gaat en wordt uitgekozen voor een training in Korea, lijkt haar droom werkelijkheid te worden. Maar niets is minder waar: de lessen zijn loodzwaar en de concurrentie is moordend. En bovendien is regel nummer 1: NIET DATEN! Juist dat blijkt onmogelijk wanneer Candace megaster One.J en de superleuke YoungBae ontmoet.
Kan Candace die felbegeerde plek in de K-popband veroveren en tegelijk zichzelf blijven?

Ik heb al eens eerder een boek gelezen over de k-pop wereld. Lees hier mijn recensie over Shine.

De termen waren mij dus niet helemaal onbekend. Maar als je dingen niet weet omdat je net als ik geen k-pop fan bent, dan staan achter in het boek allemaal termen uitgelegd. De manier waarop dit in het verhaal verwerkt werd vond ik erg creatief. Candace is namelijk ook niet zo thuis in de k-pop. Maar haar vriendin is obsessed. Achter in haar geschiedenisschrift maakt ze een lijst met termen die Candace móet weten wanneer ze een k-pop ster wordt! Later maakt ze hier een boekje van die ze aan Candace geeft. En die is bijgevoegd achter in het verhaal. Met doodles en al. Echt leuk gedaan.

De K-pop industrie is niet voor softies. Er zijn een hoop negatieve kanten en ik was blij verrast dat die in dit verhaal werden belicht. Ja, het was super zoetsappig maar er werden dus ook serieuze dingen besproken. Candace is het namelijk totaal niet eens met de gang van zaken. En ze is ook niet bang om haar mening te delen. Zo krijgt een van de personages met fat shaming te maken. En niet zo'n beetje ook! Gelukkig neemt ze het voor haar op. De hele toon in het boek maakt duidelijk dat fat shaming niet oké is en daar ben ik blij om!

Candace ontmoet twee leuke jongens. Met beide bouwt ze een relatie op. Maar welke van de twee is nou leuker? Beide zijn in elk geval verboden... De relatie met One.J vond ik stiekem maar stom. Soms was hij wel lief naar Candace toe maar ik vond hem behoorlijk egoïstisch. YoungBae daarentegen is een schatje.

Toch voelde ik de romantiek niet helemaal. Ik shipte wel, maar als vrienden. Ik hoopte dan ook heel erg dat hun relatie puur vriendschappelijk zou blijven. Ik snap waarom voor een romance tussen de twee is gekozen en het hielp het verhaal ook wel vooruit. Maar ik voelde het gewoon niet. Geen idee waar dat aan lag, maar ik geloofde het gewoon niet. Maar hij was tenminste lief voor haar en hij steunde haar. Ik ben benieuwd hoe alle onderlinge relaties ontvouwen in het vervolg! (in het vervolg zit ook een queer forbidden romance, smullen!)

Ik wil nog een puntje delen voor ik deze recensie afsluit. Wanneer Candace chagrijnig was werd gelijk gezegd: "het is niet eens mijn tijd van de maand". Dat was nogal dom en seksistisch. Duidelijk dat dit boek door een man is geschreven...

Afgezien van de niet overtuigende romantiek heb ik flink genoten van dit verhaal. Ik ben #TeamCandace haha, laat die boys maar zitten. Candace is krachtig maar menselijk. De sisterhood tussen haar en de andere leden was heerlijk en de drama was juicy! Candace verlangt naar gelijkheid en neemt risico's om dat te bereiken. Daar heb ik bewondering voor. Ik ben zeer benieuwd naar het vervolg: K-pop revolution. Hopelijk gaat die ook vertaald worden.