Gepubliceerd op 23 februari 2022 om 14:00

Gezellig en emotioneel

Serie Vervolg op 10 blind dates
Vertaler Karin Pijl
Uitgeverij Best of YA
Verschijningsdatum mei 2021

Eerder las ik het boek 10 blind dates en ik vond het heerlijk. Je snapt dus wel dat ik heel enthousiast was toen ik een (losstaand) vervolg in de brochure van best of YA zag staan. Die moest ik lezen! En ooh wat heb ik genoten!

De nachtmerrie van elke laatstejaars: toch níét afstuderen?

Olivia staat op het punt om als beste van haar klas af te studeren, wanneer ze tot haar schrik ontdekt dat ze een onderdeel van haar studie nog niet heeft afgerond en nog maar één week heeft om dit voor elkaar te krijgen. En dat allemaal door een niet ondertekend formulier...

Vrijwilligerswerk bij een plaatselijk golftoernooi zou haar uit de brand moeten helpen, maar dan moet ze er wel voor zorgen dat haar grote nieuwsgierige familie er niet achter komt. Dat blijkt nog een hele uitdaging, want haar moeder kan iedere stap volgen met een tracking app op haar telefoon.

Gelukkig kunnen haar vrienden Sophie, Charlie en Wes haar helpen dit geheim te bewaren. Nu kan er niets meer misgaan, toch? Of schoppen de golfers en die knappe, maar vooral onbereikbare jongen toch haar hele plan in de war?

10 truths en een dare is het vervolg op 10 blind dates maar ook prima los te lezen. Wat was het heerlijk om terug te keren naar de familie Messina. Helaas geen kerstverhaal maar het gaf me wel net zo'n feelgood gevoel dus ik ben tevreden.

In 10 blind dates leerden we de familie kennen en lag de focus voornamelijk op Sophie. In dit verhaal staat haar nichtje Olivia in de spotlight. Ik vond het leuk om dit keer vanuit haar perspectief te lezen. In het eerste boek kreeg ik namelijk niet helemaal hoogte van haar maar ik vond haar wel interessant. Nu heb ik meer inzicht gekregen!

De opbloeiende romance was heerlijk (ik ship die twee zo erg!!) maar mijn favoriete onderdeel was misschien nog wel de vriendschap tussen de vrolijke vier. Olivia, Sophie, Charlie en Wes. Ze zijn zo hecht en zijn echt een team. Heerlijk. Ook het familie element spreekt me enorm aan. De familie Messina is ZO GROOT, druk en enorm bemoeierig maar er is zo veel liefde. Vooral Nonna en oom Michael (+ zijn nieuwe vriend) zijn schatten.

Olivia is ijverig, een studiebol, lief, grappig en een tikkeltje perfectionistisch. Ze is de een-na-beste leerling van haar jaargang. En nu kan ze misschien geen diploma halen?! Ze voelt zich stom en rot. Ze moét slagen. Om haar punten bij elkaar te sprokkelen helpt ze mee tijdens een golftoernooi. Maar omdat niemand van haar misstap mag weten sluit ze een pact met de Vrolijke Vier.

De momenten dat ze op de golfbaan is, heeft een van de andere leden haar telefoon. Haar moeder is namelijk de stad uit en de enige manier waarop Olivia alleen thuis mocht blijven was als ze een tracking app op haar telefoon zou installeren. Zo kan haar moeder precies zien waar ze is. Daar bovenop stuurt ze ook vaak berichtjes. Héél vaak. Dat zorgde voor hilarische momenten. (de jongens die vragen over bikini keus moeten beantwoorden, en of ze bijvoorbeeld haar benen al had geschoren, etc.)

Het is de week voor de diploma-uitreiking en iedereen houdt examenfeestjes. Dat is een traditie en hele happening. Is dat alleen daar een ding of in heel Amerika? Ik heb geen idee. Ik had er nog nooit van gehoord maar het klinkt reuze gezellig! Boven elk nieuw hoofdstuk staat een uitnodiging voor een van de vele examenfeestjes. Compleet met datum, tijd, plaats en thema. Had ik al gezegd dat het allemaal themafeestjes zijn? Zo leuk! De uitnodigingen zagen er ook leuk uit, met verschillende lettertypes.

Onder de uitnodiging staat een truth vermeld, dit is een hint naar de inhoud van het hoofdstuk. En het laatste hoofdstuk is geen truth maar een dare. Ik vroeg me al af waar de titel precies op zou slaan, maar ik vind het leuk gedaan zo.

Het grootste deel van het verhaal wordt verteld vanuit Olivia. Behalve als iemand anders van de Vrolijke Vier haar telefoon heeft. Dan beleef je het verhaal vanuit hun perspectief.

Het verhaal is harstikke zoetsappig, precies wat ik verwacht van dit genre. De romance was meeslepend en het tempo prettig. Het is een dun boekje en dat is prima zo. Er is niet geprobeerd het boek dikker te maken dan nodig en dat was erg fijn. Het einde was mooi en ook wel een beetje emotioneel. Ík raakte zelfs emotioneel, traanoogjes en al. Dat had ik totaal niet verwacht, maar Ashley Elston heeft me blijkbaar weten te raken!

Inhoudelijk heb ik dus helemaal niks op het verhaal aan te merken. Het enige minpuntje is een designkeus die is gemaakt door het Amerikaanse team. Het omslag is lichtblauw met een paarse gloed. De naam van de auteur is in het roze/rood. Het contrast tussen die kleuren is aan de kleine kant. Mijn ogen hebben al moeite met focussen, maar mensen die slechtziend en/of kleurenblind zijn zullen het niet of amper kunnen zien staan. En dat is gewoon jammer. Maar goed dat heeft verder helemaal niks met het boek zelf te maken. Het boek zelf was echt top!

10 truths en een dare las vlot en was heerlijk zoetsappig. Feestjes, familie, vriendschap en een opbloeiende liefde. Daarnaast is er ook ruimte voor lastige dingen als faalangst en perfectionisme. Ik heb gelachen en moest tot mijn verbazing zelfs huilen om het einde. In 10 blind dates had ik de familie Messina in mijn hart gesloten maar in dit boek ben ik nog meer van ze gaan houden. Als je zin hebt in een makkelijk boek voor tussendoor is dit hét boek voor jou!